Παρασκευή, 23 Σεπτεμβρίου 2016

Λ. Μαγιάκης:Να μην γίνει δεκτή η ΣΜΠΕ για την «Νομιμοποίηση» του Mall

Αναρτήθηκε από το ΥΠΕΝ στις 29-8-2016 η «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (Ε.Χ.Σ.) για την περιοχή του πρώην Ολυμπιακού Χωριού Τύπου - Τμήμα Π.Ε 6 και 17 του Γ.Π.Σ Δήμου Αμαρουσίου Αττικής».
Η μελέτη αυτή κατατέθηκε από τη Lamda  για τη θεραπεία της αυθαίρετης κατασκευής του Mall και του κτιρίου της Siemens, μετά την 376/2014 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και την τελεσίδικη ακύρωση της οικοδομικής άδειας που είχε εκδοθεί κατά το άρθρο 6 του Ν. 3207/03.
Να τονίσουμε από την αρχή ότι η διαδικασία αυτή αγγίζει τα όρια του παραλογισμού ή, καλύτερα, αποκαλύπτει το μέγεθος της διαπλοκής.
Ο ιδιοκτήτης του Mall,  καταφέρνει το 2014, μετά την κήρυξη του κτιρίου ως αυθαίρετου, να το χαρακτηρίσει «στρατηγική επένδυση»,  παρόλο που το κατασκεύασε πριν από 11 χρόνια.
Καταθέτει στη συνέχεια προς έγκριση στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη για να το νομιμοποιήσει και να αποφύγει με αυτό τον τρόπο την καταβολή προστίμου ύψους 133.000.000€. 
Ο καθένας κατόπιν αυτού μπορεί να αξιολογήσει την αντικειμενικότητα μιας τέτοιας μελέτης.
Η συγκεκριμένη μελέτη με επιεικείς όρους είναι κατά τη γνώμη μου επιστημονικά και κοινωνικά απαράδεκτη για πολλούς λόγους μερικούς από τους οποίους θα περιγράψω παρακάτω:
Η περιοχή μελέτης δεν περιλαμβάνει τις όμορες περιοχές του Ψαλιδίου και των Εργατικών Κατοικιών, όταν σαφώς ορίζεται από την περιβαλλοντική νομοθεσία, ότι οι επιπτώσεις θα πρέπει να εξεταστούν σε κύκλο ακτίνας τουλάχιστον ενός χιλιομέτρου από το εξεταζόμενο σημείο.
Με αυτή την επιλογή αποφεύγεται να ερευνηθεί και κυρίως να ποσοτικοποιηθεί το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα, το πρόβλημα της στάθμευσης, της αέριας ρύπανσης, της ηχορύπανσης, της μικροεγκληματικότητας, η κατάργηση της θέασης με κύριες συνέπειες,  την υποβάθμισης της ποιότητας ζωής και τη μείωση της αξίας των περιουσιών των κατοίκων, ιδιαίτερα στο Ψαλίδι.
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις δεν εξετάζονται αθροιστικά με αυτές που επιβαρύνουν την περιοχή εξ αιτίας των ήδη υπαρχουσών υπερτοπικών χρήσεων.  Ενδεικτικά αναφέρονται το ΟΑΚΑ, Υπ. Παιδείας, Αττική Οδός, Σταθμός Νερατζιώτισσας, Γκόλντεν Χωλ.  
Ιδιωτικά Θεραπευτήρια, Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια, Εμπορικές Επιχειρήσεις επί της Κηφισίας και τους παράδρομους της Αττικής οδού, κτίριο ΟΤΕ και μάλιστα με αυξημένο συντελεστή δόμησης για πολλά από αυτά.
Κατά προκλητικό τρόπο η μελέτη ισχυρίζεται ότι η λειτουργία του εμπορικού κέντρου καλύπτει το κενό λόγω έλλειψης χώρου στο παραδοσιακό εμπορικό κέντρο της πόλης. 
Είναι βέβαια γνωστό ότι εξ αιτίας της λειτουργίας του Mall η εμπορική κίνηση των μικρών επιχειρήσεων μειώθηκε σημαντικά όχι μόνο στο Μαρούσι αλλά και στις γύρω τοπικές αγορές
Για να αιτιολογήσει ότι καλύπτεται το περιβαλλοντικό ισοζύγιο σε κοινόχρηστους χώρους συνυπολογίζονται σε αυτούς η παραρεμάτια περιοχή στον Αγ. Θωμά και οι ιδιωτικοί χώροι πρασίνου των κατοικιών της Ήλιδας. Αναφορά γίνεται επίσης και στους ελεύθερους χώρους του ΟΑΚΑ και της ΣΕΛΕΤΕ, που όμως δεν είναι κοινόχρηστοι.
Είναι φανερό ότι μια τέτοια μελέτη στερείται επιστημονικής πληρότητας και δεν θα πρέπει να γίνει αποδεκτή από τις υπηρεσίες του Υ.Π.ΕΝ.
Οι επιπτώσεις αυτές δεν θεραπεύονται απλά με την τυχόν απόδοση κάποιων κοινόχρηστων χώρων, όπως επιδιώκεται από ορισμένες πλευρές.
Είναι μη αναστρέψιμες και θα υπάρχουν στο διηνεκές, για όσο καιρό λειτουργεί το εμπορικό κέντρο. 
Μια ολοκληρωμένη μελέτη θα όφειλε να είχε ποσοτικοποιήσει τις περιβαλλοντικές ζημίες.
Η νομοθεσία σε αυτές τις περιπτώσεις προβλέπει αντισταθμιστικά οφέλη βάσει της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και όχι να γίνεται όπως τώρα, που το λογαριασμό πληρώνει ο Δήμος με χρήματα δικά του ή του ΕΣΠΑ.
Οι τοπικοί φορείς και οι κάτοικοι είναι ανάγκη να κινητοποιηθούν και να πιέσουν τη Δημοτική Αρχή, την Περιφέρεια Αττικής, την Κυβέρνηση να μην αποδεχθούν αυτή τη μελέτη.
Το ζήτημα δεν αφορά μόνο τις όμορες περιοχές, ούτε καν την πόλη. 
Είναι πανελλαδικής σημασίας.
Με τη συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται για πρώτη φορά ιδιωτική πολεοδόμηση, έτσι όπως θεσμοθετήθηκε με το νόμο 4269/14 και θα αποτελέσει προηγούμενο και για άλλες περιπτώσεις
Στην πόλη μας υπάρχουν μεγάλοι ελεύθεροι χώροι που έχουν μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ ή είναι υποθηκευμένοι σε Τράπεζες.
Δεν αποκλείεται και εκεί να έχουμε παρόμοιες μεθοδεύσεις στρατηγικών επενδύσεων.
Η προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των κατοίκων δεν μπορεί να υποβαθμίζονται προς χάριν των στρατηγικών επενδύσεων και προς όφελος μεγάλων οικονομικών συμφερόντων ή στο όνομα της εξυπηρέτησης ενός μη βιώσιμου δημόσιου χρέους.
Η έκβαση της υπόθεσης του Mall είναι η τελευταία ευκαιρία για να διασωθεί ότι έχει μείνει αδόμητο στο Μαρούσι. 
Απαιτείται αγωνιστική διάθεση και πείσμα όπως αυτό που επέδειξαν συμπολίτες μας προκειμένου να τελεσιδικήσει θετικά το ΣτΕ.
Σε όλους αυτούς η πόλη χρωστάει. 
Εμείς τους τιμούμε για τον αγώνα τους ανεξαρτήτως παραταξιακής ή πολιτικής τοποθέτησης.
                             Άρθρο του Λ. Μαγιάκη, Δημοτικού Συμβούλου Αμαρουσίου,
                Επικ/λής παράταξης ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑΤΡΟΠΗ & ΕΡΓΟ για το ΜΑΡΟΥΣΙ
                                                               23-9-2016 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου