Τετάρτη 25 Μαρτίου 2020

Από την Οθωνία στη ...Μερκελοκρατία!

Ενα ποίημα σημερινό, που γράφτηκε πριν από 170 χρόνια!
Σε μία εποχή κατά την οποία οι Έλληνες που χλεύαζαν Βαυαρούς, συλλαμβάνονταν & χωρίς να δικαστούν ρίχνονταν στα μπουντρούμια επειδή δεν έδειχναν το απαιτούμενο σέβας  στην κυβέρνηση & γιατί κινδύνευε η κοινή ησυχία!!!
Διαβάστε την ιστορία ενός Ελληνα που φυλακίστηκε γιατί σατίρισε με στίχους σε εφημερίδα, υπουργούς του Βασιλέως…
Στο Δεσμωτήριον όμως εκτός από ανόμους &  κακούργους, συνεφυλακίσθη και με άλλους κρατούμενους για πολιτικά εγκλήματα, χρεώστες του Δημοσίου οι οποίοι δεν μπόρεσαν να πληρώσουν τους επιβληθέντες βαρύτατους φόρους!!!
Μεταξύ αυτών όμως όπως υπογραμμίζει, υπήρχαν κάποιοι που χρωστούσαν μεν στην κυβέρνηση αλλά είχαν να λαμβάνουν τα διπλάσια χρήματα από την κυβέρνηση!!!

«Φιλική Εταιρία» προς τους ...Δανειστές!

Στο «σπίτι των Φιλικών» το 1993 ...

Η πολυσημία των Συμβόλων & το «Ρόπαλον του Ηρακλέους» του ΡΗΓΑ


Σε μελέτη του που - ίσως ήταν & η τελευταία που δημοσίευσε - ο Λέανδρος Βρανούσης(1921-1993) του οποίου τιμούμε τη μνήμη & την ανεκτίμητη προσφορά στν νεοελληνικη ιστορική επιστήμη, παρουσίασε τα σύμβολα που είχε επιλέξει ο Ρήγας για να δώσει το στίγμα των πολιτικο-ιδεολογικών του θέσεων & των οραμάτων του.
Βαθύς γνώστης της εποχής, αλλά & των πηγών & της βιβλιογραφίας, ο Λέανδρος Βρανούσης στην μελέτη αυτή συγκέντρωσε, διερεύνησε & σχολίασε με εμβρίθεια, απόρροια πολλών προσεγγίσεων του στο θέμα, όλη την πληροφόρηση που μπορούσαν να προσφέρουν τα μεχρι σήμερα γνωστά στην νεοελληνική ιστοριογραφία, στοιχεία...

Ανέκδοτα έγγραφα περί τριών συντρόφων του Ρήγα

Συμβολή Απόστολου Βακαλόπουλου στην «Ιστορία & οργάνωση της Φιλικής Εταιρείας»

I. ΦΙΛΗΜΟΝΟΣ «Λεξικόν Μετωνυμικόν της Φιλικής Εταιρίας»

Οι Ηρωες του 21 & οι απόγονοί τους...

Ιστορικά της Αλωσης της Τριπολιτσάς

του Βασίλη Καρδάση
«Ημείς εσηκώσαμε τα άρματα δια τους Τούρκους και έτζι ακουστήκαμε εις την Ευρώπη, ότι σηκωθήκαμεν οι Έλληνες δια τους τυράννους και στέκεται όλη η Ευρώπη να ιδή τι πράγμα είναι τούτο».

Αυτή η αποστροφή του Κολοκοτρώνη, υποδεικνύει με σαφήνεια το περιεχόμενο της εξέγερσης του ‘21. 
Αγώνας των Ελλήνων για την ελευθερία, διεθνής έκπληξη και θαυμασμός. 
Ο φιλελληνισμός και η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη δίνουν ελπίδα, και στη συνείδηση του δυτικού πολιτισμού η τουρκική κατάκτηση ισοδυναμούσε με την τυραννία.
Κοιτίδα της επανάστασης η Πελοπόννησος. Βοηθάνε σ’ αυτό οι μπαρουτοκαπνισμένες μορφές της κλεφτουριάς και των κάπων, οι κοινότητες και η δημογεροντία, η εμπορική ανάπτυξη από τις πρώτες δεκαετίες του 1700.

Η Τριπολιτσά στο κέντρο της πελοποννησιακής ενδοχώρας, απολαμβάνει τα πλεονεκτήματα της θέσης της. 
Τοπική αγορά, εκτεταμένο εμπόριο, εμπορικά κεφάλαια, σπουδαία εμποροπανήγυρις, σαράφηδες, καταστήματα.
Και πολύς κόσμος, αξιωματούχοι και μη, χριστιανοί, μουσουλμάνοι, εβραίοι, όλοι συνωθούνται στην έδρα της οθωμανικής διοίκησης. 
Όραμα και πόθος η κατάκτηση της πόλης. 
Οι αξιόλογες, πλην τοπικές συγκρούσεις, στο Βαλτέτσι, στα Δολιανά, στο Λεβίδι, στου Λάλα και αλλού, ζέσταναν την αισιοδοξία, γονιμοποίησαν το φρόνημα, επέκτειναν τη συμμετοχή για τον Αγώνα. 
Όμως άφηναν απρόσβλητη την κύρια εστία της τουρκικής άμυνας, εφόσον έμενε ανέγγιχτη η οχυρωμένη Τριπολιτσά.
Υπό την έννοια αυτή η επιλογή του Κολοκοτρώνη να πληγεί η εστία της οθωμανικής  εξουσίας στην Πελοπόννησο, αποτελούσε στρατηγική σύλληψη, ωστόσο και ικανή και αναγκαία συνθήκη για την επιτυχή έκβαση του απελευθερωτικού αγώνα.

Νίκου Δήμου:Πότε θα διδαχθούν τα παιδιά την «αλήθεια» για το 21;


Δεν ξέρω αν θα γίνει ποτέ αυτό - σίγουρα όχι σύντομα. Σήμερα πάντως ένα βιβλίο που θα έγραφε τα αληθινά συμβάντα του 21 θα καιγότανε στην πυρά και ένας καθηγητής που θα το δίδασκε, θα έχανε τη δουλειά του.
Ας πούμε μερικές ιστορικά εξακριβωμένες αλήθειες:
Η επανάσταση ξεκίνησε όχι από τους ηρωικούς αρματολούς και κλέφτες (αντίθετα αυτοί και μέσα στον Αγώνα πολεμούσαν σαν μισθοφόροι για αμοιβή και λάφυρα) αλλά από φιλήσυχους αστούς εμπόρους που ζούσαν έξω από την Ελλάδα.
Το κίνημα άρχισε από αστούς αλλά το αγκάλιασε ο λαός.
Όμως, όπως γράφει ο Σκαρίμπας:
«Το Πατριαρχείο το αφόρισε.  Οι Πρόκριτοι και οι Ιεράρχες το χλεύασαν. Ο Καποδίστριας του γύρισε τις πλάτες. Ο Κοραής μας το μυκτήρισε».
Η αρχή ήταν πολύ δύσκολη και το τέλος ολέθριο.

Η Εκκλησία όχι μόνο δεν πρωτοστάτησε στον Αγώνα αλλά τον πολέμησε με κάθε τρόπο.
Αφόρισε τον Ρήγα Φεραίο, εναντιώθηκε στις «σατανικές» απόψεις για ελευθερία, ισότητα και δημοκρατία που έρχονταν από την Δύση και τελικά αφόρισε και την ίδια την επανάσταση. 
Φυσικά κανείς δεν ήταν στην Αγία Λαύρα στις 25 Μαρτίου και ο Παλαιών Πατρών Γερμανός όχι μόνο δεν σήκωσε το λάβαρο (που φτιάχτηκε μετά από 50 χρόνια) αλλά έβριζε τον επαναστάτη Παπαφλέσσα ως «εξωλέστατον».
Η επανάσταση του 21 απέτυχε ολοκληρωτικά.
Μετά την εισβολή του Ιμπραήμ δεν είχε μείνει ούτε μία επαναστατική εστία.
Ελευθερωθήκαμε μόνο χάρη στην απόφαση των Μεγάλων Δυνάμεων - και την δράση τους στην ναυμαχία του Ναβαρίνου. 
(Ήταν η πρώτη - και η καλύτερη - «ανθρωπιστική επέμβαση» της ιστορίας).