Κυριακή 11 Μαρτίου 2018

Η σύγκρουση των Η.Π.Α. με τη Γερμανία

Η υπερδύναμη είναι η μοναδική δυτική χώρα που μπορεί να βάλει στη θέση της την πρωσική κυβέρνηση του αχόρταγου κράτους, το οποίο κερδίζει συνήθως όλες τις μάχες, αλλά χάνει τον πόλεμο – ενώ συμπεριφέρεται με θράσος ως ο μοναδικός ηγεμόνας της Ευρώπης, οδηγώντας την ξανά στην καταστροφή. 
                      ------------------------------------------------------------------------
Όποιος κατηγορεί τις Η.Π.Α. για προστατευτισμό, όταν αναφέρουν την επιβολή δασμών στις εισαγωγές τους, χωρίς ταυτόχρονα να κατηγορεί την Κίνα ή τη Γερμανία για μερκαντιλισμό που επιτυγχάνεται συνήθως με το μισθολογικό dumping, κάνει μεγάλο λάθος – αφού αδυνατεί να καταλάβει ότι, τα πλεονάσματα του ισοζυγίου όλων των χωρών είναι ίσα με τα ελλείμματα των υπολοίπων, οπότε το κράτος που έχει πλεονάσματα ζει κυριολεκτικά εις βάρος των ελλειμματικών εμπορικών εταίρων του.
Την εποχή δε που τα πάντα στηρίζονταν στην ανταλλαγή εμπορευμάτων, πριν το 1971 δηλαδή όπου επικρατούσε ακόμη ο κανόνας του χρυσού, όταν ένα κράτος είχε ελλείμματα  αναγκαζόταν να δώσει χρυσό για να καλύψει τη διαφορά – με αποτέλεσμα να μειώνονται τα συναλλαγματικά του αποθέματα και να χρεοκοπεί.
Ανεξάρτητα τώρα από τα παραπάνω, εάν ο πρόεδρος Trump θελήσει να τιμωρήσει τη Γερμανία για τα πλεονάσματα της, τα οποία επιτυγχάνει αφενός μεν με το μισθολογικό dumping, αφετέρου με τη βοήθεια του υποτιμημένου ευρώ λόγω της κρίσης χρέους των εταίρων της, την οποία η ίδια ουσιαστικά προκάλεσε για να τους απομυζεί, δεν έχει παρά να επιβάλλει δασμούς στα αυτοκίνητα της που εξάγονται στη χώρα του – αφού οι φόροι ύψους 25% στις εισαγωγές χάλυβα και 10% στο αλουμίνιο που ανακοίνωσε δεν πρόκειται να της προκαλέσουν κανένα πρόβλημα, επειδή οι Η.Π.Α. εισάγουν μόλις το 6% του χάλυβα και το 2% του αλουμινίου από τη Γερμανία.

Ως εκ τούτου η αναφορά του στην αύξηση των αμερικανικών δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα (10% σήμερα), εάν η ΕΕ θελήσει να επιβάλλει αντίποινα, θορύβησε σε μεγάλο βαθμό τη Γερμανία – πόσο μάλλον εάν ακολουθούσε το παράδειγμα του η Μ. Βρετανία, η οποία είναι επίσης μεγάλος εισαγωγέας γερμανικών αυτοκινήτων, όπως φαίνεται στο γράφημα.
 Με δεδομένο δε το ότι, ο εκάστοτε αμερικανός πρόεδρος έχει διευρυμένες αρμοδιότητες, εάν επικαλεσθεί λόγους εθνικής ασφαλείας, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κυριολεκτικά τρομοκρατηθεί – αφού δεν είναι σε θέση η ΕΕ να επιβάλλει αντίποινα με την ίδια ισχύ, όπως στις εισαγωγές αγροτικών προϊόντων από τις Η.Π.Α., με τις οποίες απείλησε.
Ειδικότερα, η ΕΕ είναι ήδη πολύ πιο προστατευτική από την υπερδύναμη, όπως φαίνεται από τα στοιχεία του Παγκοσμίου Οργανισμού Εμπορίου – αφού οι Η.Π.Α. δεν επιβάλλουν καθόλου δασμούς στο 48% των μη αγροτικών προϊόντων που εισάγουν, ενώ η ΕΕ μόλις στο 26%. Στο γράφημα φαίνεται το ποσοστό των προϊόντων που δεν επιβάλλουν καθόλου δασμούς οι Η.Π.Α. (πρώτη μαύρη στήλη), σε σύγκριση με την Ευρώπη (πρώτη γαλάζια στήλη) – ενώ στη συνέχεια το ποσοστό που επιβάλλουν δασμούς έως 5%, από 5-10% κοκ.
Ακόμη περισσότερο, μία πρόσφατη έρευνα της EULER HERMES έχει τεκμηριώσει πως σε θέματα προστατευτισμού η Γερμανία ευρίσκεται στην κορυφή – όπως άλλωστε στο ξέπλυμα μαύρου χρήματος, στην αποφυγή φόρων, στις βιομηχανικές απάτες (Volkswagen), στις τραπεζικές απάτες (Deutsche Bank), στη διαφθορά, στα σκάνδαλα κοκ.
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια δε η Γερμανία υιοθέτησε 185 νέα μέτρα προστασίας της οικονομίας της, όπου μόνο η Ρωσία, η Ινδία και οι Η.Π.Α. υπερβαίνουν αυτόν τον αριθμό (γράφημα) – ενώ δεν πρέπει να ξεχνάει κανείς πως ο περιορισμός των εισαγωγών της γίνεται επί πλέον έμμεσα, με τη βοήθεια των σκόπιμων υπερβολικών προδιαγραφών για τα προϊόντα εισαγωγής, όπως συμβαίνει επίσης με την Ιαπωνία. 
Εκτός αυτού οι καταναλωτές της σαμποτάρουν μεθοδικά την αγορά ξένων προϊόντων, για τα οποία υπάρχουν αντίστοιχα γερμανικά – καθώς επίσης τις ξένες επιχειρήσεις που εγκαθίστανται εκεί (για παράδειγμα, κατάφεραν να διώξουν την αμερικανική Walmart).
Εάν τώρα οι Η.Π.Α. επέβαλλαν αυξημένους δασμούς στην εισαγωγή αυτοκίνητων από την ΕΕ, η Γερμανία θα αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα – αφού μόνο το 2017 εξήγαγε σχεδόν 500.000 αυτοκίνητα, συνολικής αξίας 20 δις $. Με δεδομένο δε το ότι, στις ανώτατες τιμολογιακές κατηγορίες (Porsche, Audi, BMW κλπ.), στα ακριβά μοντέλα δηλαδή, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι απόλυτα εξαρτημένες από τις εξαγωγές τους στις Η.Π.Α., οι δασμοί στο συγκεκριμένο τομέα θα ήταν θανατηφόροι.
Περαιτέρω, όλοι οι ισχυροί γερμανικοί όμιλοι που είναι εισηγμένοι στο δείκτη DAX εξαρτώνται σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό από τις πωλήσεις τους στις Η.Π.Α. (πηγή) – εκτός του ότι σε όλους συμμετέχουν μετοχικά αμερικανοί επενδυτές, μεταξύ των οποίων κυρίως η Black Rock. Για παράδειγμα, το 75% του τζίρου της φαρμακευτικής εταιρείας FRESENIUS Medical Care επιτυγχάνεται στις Η.Π.Α., της μητρικής της το 47%, της SAP το 32%, της BAYER το 29%, της THYSSENKRUPP το 29% (ήδη επηρεάζεται από τους δασμούς στο χάλυβα) κοκ.
Επί πλέον, τυχόν μεγαλύτερη άνοδος της ισοτιμίας του ευρώ απέναντι στο δολάριο, η οποία θα ήταν φυσιολογική αφού η Ευρωζώνη συνολικά έχει πλεονάσματα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της μετά το 2012, ενώ οι Η.Π.Α. τεράστια ελλείμματα (γράφημα που ακολουθεί), θα είχε σοβαρότατες συνέπειες για τις γερμανικές και λοιπές εξαγωγές, εκτός από τους δασμούς – αφού θα καθιστούσε αυτόματα τα προϊόντα ακριβότερα.

Επεξήγηση γραφήματος: Ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της Ευρωζώνης (μπλε στήλες, αριστερή κάθετος), σε σχέση με τις Η.Π.Α. (διακεκομμένη γραμμή, δεξιά κάθετος).
Τέλος, εάν πράγματι οι Η.Π.Α. αποφασίσουν να προστατεύσουν δασμολογικά την οικονομία τους, οι επιχειρήσεις από τον υπόλοιπο πλανήτη, όπως οι κινεζικές, θα προσπαθήσουν να αναζητήσουν άλλες αγορές για την πώληση των προϊόντων τους – οπότε θα πλημμυρίσουν την ευρωπαϊκή αγορά, προκαλώντας μία υπερπροσφορά σε αγαθά που θα μειώσει τις τιμές, το τζίρο και τα κέρδη των ευρωπαϊκών εταιριών σε μεγάλο βαθμό.
Ολοκληρώνοντας, ο ύπουλος προστατευτισμός της Γερμανίας που κρύβεται πίσω από το μανδύα της ΕΕ και της Ευρωζώνης, ο μερκαντιλισμός της, καθώς επίσης η αχόρταγη απομύζηση τόσο των εταίρων της, όσο και του υπολοίπου πλανήτη, θα δημιουργήσουν τεράστια προβλήματα στις υπόλοιπες βιομηχανικές ευρωπαϊκές χώρες, όπως στη Γαλλία και στην Ιταλία – αφού οι Η.Π.Α., μετά την εκλογή του κ. Trump, δεν είναι πλέον διατεθειμένες να ανεχθούν τη συμπεριφορά της πρωσικής κυβέρνησης.
                                                                 Βασίλης Βιλιάρδος
                                                                € $  ●► « » ▲▼◄
                                  ΠΗΓΗ://analyst.gr/2018/03/11/i-sigkrousi-ton-ipa-me-ti-germania/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου