Έξαλλος ο καλλιτεχνικός κόσμος με τον Φαμπρ στα social
media
«Γιατί δεν είμαστε όλοι στους δρόμους;»
Εξαλλος είναι ολόκληρος ο καλλιτεχνικός κόσμος, ο
κόσμος του θεάτρου, αλλά και η πλειοψηφία των δημοσιογράφων με τις ανακοινώσεις
τους νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Διεθνούς πλέον Φεστιβάλ Αθηνών και
Επιδαύρου, Γιαν Φαμπρ, πως φέτος δεν θα παρουσιαστούν Ελληνικές παραγωγές (πλην
του Εθνικού και τη Λυρικής), καθώς ανέλαβε αργά τα καθήκοντά του και δεν
πρόλαβε να ενημερωθεί για το πολιτιστικό γίγνεσθαι της χώρας.
Για το λόγο αυτό φέτος θα «απολαύσουμε» ένα μεγάλο
αφιέρωμα στη χώρα του, το Βέλγιο και στη δική του δουλειά, το Φαμπριανό σύμπαν
δηλαδή.
Συγκεντρώσαμε μερικές από τις αντιδράσεις του
καλλιτεχνικού κόσμου και σας τις παρουσιάζουμε.
Σας θυμίζουμε πως σήμερα -
Παρασκευή - θα λάβει χώρα συγκέντρωση στο θέατρο Σφενδόνη από όλους τους
καλλιτέχνες προκειμένου να συζητηθεί η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί.
για όσα εκτυλίσσονται το τελευταίο διάστημα στον καλλιτεχνικό
χώρο.
«Το Φεστιβάλ δεν είναι -και δεν θα έπρεπε να είναι- θεσμός οικονομικής
στήριξης των καλλιτεχνών.
Όσο κι αν είναι τρομερό να χάνουν οι άνθρωποι τη
δουλειά τους, θα ήταν θεμιτό να μην προκριθεί μια παραγωγή επειδή προκρίθηκε
μια άλλη. Σ' ένα Φεστιβάλ, κάποιοι μπαίνουν, κάποιοι μένουν απ' έξω – εμένα
πάντως μου έχουν συμβεί και τα δύο. Κάθε χρόνο κάποιες προτάσεις απορρίπτονται.
Το εξοργιστικό είναι το πλαίσιο, το “βελγικό Φεστιβάλ”, αυτό είναι που μας
ντροπιάζει όλους - καλλιτέχνες και θεατές. Είναι εύκολο να οργίζεσαι. Το
δύσκολο είναι να οργίζεσαι με τον σωστό άνθρωπο, για το σωστό λόγο, με τον
σωστό τρόπο
Το ανοιχτό αυτό κάλεσμα είναι «ένας τρόπος αντίδρασης» σύμφωνα με το post της ηθοποιού ΄Ολιας Λαζαρίδου και το θέατρο παραχωρεί η ΄Αννα Κοκκίνου που τονίζει «θεωρώ αίσχος αυτό που συμβαίνει», ενώ σ΄άλλο της Post γράφει απλώς «αποικιοκρατία... »
Ο Γιώργος Νανούρης έγραψε:
«Προσπαθώ να καταλάβω πως
ένας άνθρωπος δέχεται να αναλάβει μια θέση για την οποία ο ίδιος ομολογεί μετά
πως δεν είναι ικανός γι αυτήν. Προσπαθώ να καταλάβω πως αναλαμβάνει να βγάλει
καλλιτεχνικό πρόγραμμα για το Φεστιβάλ μιας χώρας της οποίας το καλλιτεχνικό
γίγνεσθαι του είναι παντελώς άγνωστο, όπως ο ίδιος ομολογεί.
Προσπαθώ να καταλάβω γιατί δέχτηκε! Πόσο σοβαρά μπορεί να πάρει κανείς έναν τέτοιο άνθρωπο; Ποιός του δίνει το δικαίωμα να αλλάζει το όνομα σε έναν κρατικό θεσμό, ποιος του δίνει το δικαίωμα να παίξει μπάλα (!) όπως μας είπε χωρίς όμως να του έχουν δωθεί κανόνες για το παιχνίδι, ποιος του δίνει το δικαίωμα να αποκαλεί εθνικιστές τους πολίτες μιας χώρας επειδή θέλουν να δουλέψουν σε αυτήν και ποιος του δίνει το δικαίωμα με τα δικά μας χρήματα να πληρώνει μόνο τους δικούς του ανθρώπους σε μια χώρα που ψυχορραγεί οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά. Προσπαθώ να καταλάβω γιατί μετά από αυτές τις δηλώσεις δεν του είπε κανείς τίποτα. Προσπαθώ να καταλάβω γιατί δεν είμαστε ήδη όλοι στους δρόμους!»
Προσπαθώ να καταλάβω γιατί δέχτηκε! Πόσο σοβαρά μπορεί να πάρει κανείς έναν τέτοιο άνθρωπο; Ποιός του δίνει το δικαίωμα να αλλάζει το όνομα σε έναν κρατικό θεσμό, ποιος του δίνει το δικαίωμα να παίξει μπάλα (!) όπως μας είπε χωρίς όμως να του έχουν δωθεί κανόνες για το παιχνίδι, ποιος του δίνει το δικαίωμα να αποκαλεί εθνικιστές τους πολίτες μιας χώρας επειδή θέλουν να δουλέψουν σε αυτήν και ποιος του δίνει το δικαίωμα με τα δικά μας χρήματα να πληρώνει μόνο τους δικούς του ανθρώπους σε μια χώρα που ψυχορραγεί οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά. Προσπαθώ να καταλάβω γιατί μετά από αυτές τις δηλώσεις δεν του είπε κανείς τίποτα. Προσπαθώ να καταλάβω γιατί δεν είμαστε ήδη όλοι στους δρόμους!»
O Δημήτρης Τάρλοου σημειώνει στο Facebook:
«Τι
ειρωνεία... Αυτοί που δεν πάτησαν ποτέ σε θέατρο, ποτέ σε παράσταση του
φεστιβάλ, αλλά πιθανώς και κανενός φεστιβάλ οπουδήποτε, να τοποθετούν για
διευθυντή, μπαγιάτικο εκπρόσωπο της Ευρωπαικής πρωτοπορίας».
«Το Φεστιβάλ ήταν γιορτή, αντάμωμα όλου του κόσμου.
Και τώρα γίνεται ένα κλειστό κλαμπ με τους Έλληνες να απορρίπτονται», δηλώνει ο
Νίκος Καραθάνος, ενω η Άντζελα Μπρούσκου, αναφερόμενη στην γυμνή παράσταση
«Mount Olympus. To glorify the cult of tragedy. A 24th hour performance»
αναρωτάται μέσω facebook:
«Γιατί δεν βάζουμε παλλόμενα πέη σε όλα τα υπουργεία
και να κάνουμε δεύτερη γλώσσα τα φλαμανδικά;»
Μια άλλη πολύ σημαντική διάσταση δίνει ο Αργύρης Ξάφης
στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί και ενημερώνει τον Πρωθυπουργό μέσω
facebook. «Ελπίζω να σας ενημερώσουν ότι με αυτή την κίνηση έχασαν τη δουλειά
τους πάνω από 500 άνθρωποι τη στιγμή που έχει φτάσει στο 90+% η ανεργία στους
ηθοποιούς και την στιγμή που οι περισσότεροι ζούνε τον χειμώνα με τα 3
χιλιάρικα που βγάλανε το καλοκαίρι από μια δουλειά στο φεστιβάλ, κόβουμε τις
ελληνικές παραγωγές; Αλήθεια; Ας κάνω λάθος. Ελπίζω να κάνω λάθος».
Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς ανάρτησε στο Facebook
«...και ελπίζω ότι δεν θα ξανακούσουμε το γελοίο επιχείρημα ότι αντιδρούμε
γιατί μείναμε "παραπονεμένοι"και "χωρίς δουλειά". Ας
σκύψουμε όλοι σ' αυτή τη χώρα με τρομερό ενδιαφέρον να ακούσουμε το καυτό
ερώτημα "τι σημαίνει να είσαι Βελγος σημερα».
Χειμαρρώδης και η Ελενα Ακρίτα γράφει στο facebook:
«Κύριε Μπαλτά μου,
Προφανώς, το κοντινότερο που έχετε φτάσει στην
Επίδαυρο είναι η ταβέρνα του Λεωνίδα στο Λυγουριό.
Γιατί το να λέει ο Γιάν Φαμπρ - αυτός που θεωρεί
'δρώμενο' να εκσφενδονίζονται στον αέρα ουρλιάζοντας ζωντανές γάτες - ότι θα
γίνει ΤΩΡΑ διεθνές το Φεστιβάλ, τόσα ξέρει τόσα λέει.
Εδώ όμως συμφωνείτε κι εσείς. Κοτζάμ υπουργός Πολιτισμού ένα πράμα. Συμφωνείτε ότι θα γίνει ΤΩΡΑ διεθνές το Φεστιβάλ.
Εδώ όμως συμφωνείτε κι εσείς. Κοτζάμ υπουργός Πολιτισμού ένα πράμα. Συμφωνείτε ότι θα γίνει ΤΩΡΑ διεθνές το Φεστιβάλ.
Γι' αυτό λέω. Στον Λεωνίδα αδελφέ μου, στον Λεωνίδα.
Δεν εξηγείται αλλιώς πως δεν ενημερώθηκατε πως ε, όλο και κάτι κομπάρσοι ξέπεσαν - όχι μόνο στην Επίδαυρο, αλλά στην Ελλαδίτσα γενικώς. Π.χ. κάτι σκηνοθετάκια της πλάκας ένας Πίτερ Χολ, ο Πέτερ Στάιν, Ρόμπερτ Στούρουα, Ρονκόνι, Οστερμάγιερ.
Δεν εξηγείται αλλιώς πως δεν ενημερώθηκατε πως ε, όλο και κάτι κομπάρσοι ξέπεσαν - όχι μόνο στην Επίδαυρο, αλλά στην Ελλαδίτσα γενικώς. Π.χ. κάτι σκηνοθετάκια της πλάκας ένας Πίτερ Χολ, ο Πέτερ Στάιν, Ρόμπερτ Στούρουα, Ρονκόνι, Οστερμάγιερ.
Και κάτι τυχάρπαστοι ηθοποιοί β' διαλογής...πως τους
λένε μωρέ να δεις...Κέβιν Σπέισι, Έλεν Μίρεν, Ζεράρ Ντεπαρντιέ... Μετά Μπόμπ
Μπομπ Γουιλσον, Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, Σβετλάνα Ζαχάροβα, Μονσερά Καμπαγιέ...
Γενικώς, όλα τα άνεργα τσόλια, που δεν τα ξέρει ούτε η
μάνα τους, εδώ μας μαζεύτηκαν τα τελευταία 30 χρόνια.
Κι επειδή αυτοί οι τιποτάδες μας πιάσανε κορόιδα για
να μας τα πάρουνε - ήρθατε τώρα εσείς με τον Φαμπρ - να κάνετε το φεστιβάλ το
σωστό το βέλγικο, το βαρελίσιο.
Κι όταν σας έκραξε το σύμπαν - ο κόζμος είναι κακός και βάζει εμπόδια στην αγάπη σας - είπατε μετά "ας ξεπετάξουμε ρε συ και τίποτις φτηνές ελληνικές παραγωγές" - με έμφαση στο 'φτηνές', όχι στο 'ελληνικές'.
Ίσα για να βουλώσουμε τα στόματα.
Κι όταν σας έκραξε το σύμπαν - ο κόζμος είναι κακός και βάζει εμπόδια στην αγάπη σας - είπατε μετά "ας ξεπετάξουμε ρε συ και τίποτις φτηνές ελληνικές παραγωγές" - με έμφαση στο 'φτηνές', όχι στο 'ελληνικές'.
Ίσα για να βουλώσουμε τα στόματα.
Συγγνώμη, κύριε Μπαλτά μου. Χίλια συγγνώμη σας εύχομαι
ολόψυχα.
Όμως, εγώ - όταν πηγαίνω θέατρο - θέλω να κρατάω στα χέρια το πρόγραμμα της παράστασης και τα όνειρα των δημιουργών. Δεν θέλω να κρατάω τις χάντρες και τα καθρεφτάκια των ιθαγενών.
Όμως, εγώ - όταν πηγαίνω θέατρο - θέλω να κρατάω στα χέρια το πρόγραμμα της παράστασης και τα όνειρα των δημιουργών. Δεν θέλω να κρατάω τις χάντρες και τα καθρεφτάκια των ιθαγενών.
Άντε πια με τον "πολιτιζμο_ό,τι_να 'ναι" εδώ
χάμω.
Τα σέβη μου
Μια γυναίκα στην πλατεία
Έλενα Ακρίτα
Υ.Γ. Ξέρετε, έχουμε πολύ σπουδαίους έλληνες
καλλιτέχνες κύριε Υπουργέ μου, αλλά δεν το μάθατε από μένα.
Υ.Γ. 2 Η ταβέρνα του Λεωνίδα είναι after βασικά, αλλά
ούτε αυτό το μάθατε από μένα.»
Ο Χρήστος Λεοντής έστειλε Ανοιχτή Επιστολή στον
Υπουργό Πολιτισμού:
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Καθηγητή του πολυτεχνείου κύριο Μπαλτά
Κύριε Υπουργέ
Οι επιλογές σας, – δεν νομίζω ότι μπορεί να είναι
μνημονιακή υποχρέωση - σε πρόσωπα που καλείτε από......το εξωτερικό, για να
συμβάλλουν στην ανάπτυξη,την προώθηση και την προβολή του σύγχρονου ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
πολιτισμού, με αφήνουν άναυδο!!
Μας πέταξε «στη μούρη», χωρίς αιδώ, χωρίς ευγένεια, με
έπαρση, θράσος και αναίδεια, ένα ... ΕΤΟΣ ΒΕΛΓΙΟΥ!! με δικά του έργα, με
Βέλγους καλλιτέχνες και με έξοδα τού πενιχρού Ελληνικού δημοσίου, που θα
παρουσιάσει φέτος το ...ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ, που άλλαξε και τ'όνομά του, σε ΔΙΕΘΝΕΣ...για
να ξεκαθαρίσουμε μιά και καλή με τον ντόπιο πληθυσμό... ( Διεθνιλίκι με έργα
ενός ατόμου πρώτη φορά το ακούω...Τι σπουδαία ιδέα!)
Για μία τετραετία θα πρέπει οι Έλληνες καλλιτέχνες να
διδαχτούμε πρώτα από Βέλγους και μετά,θα δούμε τι θα γίνει, αν είμαστε καλοί
μαθητές!!
Υπενθυμείστε ,παρακαλώ, στον κύριο καλλιτεχνικό
διευθυντή ότι, ο πολιτισμός δεν είναι προνόμιο μόνο των Βέλγων η δικό
του...Κάτι υπάρχει κι αλλού από Θέατρο, Μουσική, Κινηματογράφος, Ποίηση,
Λογοτεχνία, Εικαστικά.....
Επισημαίνω και κάτι που παρατήρησα τελευταία, όχι μόνο
στο δημόσιο τομέα.
Μουσείο Μπενάκη: ΓΑΛΛΟΣ, Ελληνικό κέντρο
κινηματογράφου: ΓΕΡΜΑΝΟΣ, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης :ΓΑΛΛΙΔΑ, Ελληνικό Φεστιβάλ:
ΒΕΛΓΟΣ... η συνέχεια;
Μεγαλύτερη περιφρόνηση και προσβολή για ΟΛΟΥΣ τους
Έλληνες καλλιτέχνες, δεν νομίζω ότι έχει ξαναγίνει. ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ ! ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ !
ΌΛΟΙ οι Έλληνες, καλλιτέχνες και κοινό, είμαστε
απέναντί σ' αυτή τη λογική και σ' αυτές τις επιλογές.
Στο παρελθόν είχαμε απαγορεύσεις,λογοκρισίες και τώρα
αποκλεισμούς.
Δεν έχετε αυτό το δικαίωμα και δε φαντάζομαι ότι μπορεί κανείς να επαίρεται για τη συμβολή του στον πολιτισμό της χώρας του.
Δεν έχετε αυτό το δικαίωμα και δε φαντάζομαι ότι μπορεί κανείς να επαίρεται για τη συμβολή του στον πολιτισμό της χώρας του.
Οι ενέργειε αυτές κουμπώνουν απόλυτα με το λεχθέν κατά
το παρελθόν ότι, ο έλεγχος μιάς χώρας περνάει μέσα από τον έλεγχο του
πολιτισμού της.
Αλλάξτε ρότα κύριε Υπουργέ. ΤΩΡΑ! ΤΩΡΑ! Απαλλάξτε μας
από αυτές τις επιλογές. Μην εμποδίζετε με τον τρόπο σας την ελπίδα από τους
δημιουργούς της πατρίδας μας.
ΦΤΑΝΕΙ ! Μήπως «φραγκέψαμε:»
Κύριε Υπουργέ
ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΒΕΛΓΟΣ.
Έχω την τιμή και το προνόμιο,να
είμαι πολίτης αυτής της δύσμοιρης χώρας.
Αλήθεια, αν επεδίωκα να γίνω Βέλγος πολίτης, μήπως με
αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα του φεστιβάλ ,το
ορατόριο μου «ΦΥΛΑΤΤΕΙΝ ΘΕΡΜΟΠΥΛΑΣ», το οποίο παρακολούθησε και ο εξοχώτατος
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ που με κάλεσε στο γραφείο του να με συγχαρεί
για το ΕΘΝΙΚΟΥ χαρακτήρα έργο μου, όπως μου ετόνισε;
ΚΡΙΜΑ!
Χρήστος Λεοντής
Πιστός και αμετανόητος υπηρέτης του
ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΠΗΓΗ:www.tff.gr
=======================================================
Ο Γιαν Φαμπρ στο Βατερλώ του Αριστείδη Μπαλτά
Ο Γιαν Φαμπρ αναλαμβάνοντας τη θέση του καλλιτεχνικού
διευθυντή στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου επέλεξε «να συνδεθεί με αυτά που
γίνονται στην Ελλάδα, να μάθει αυτά που δεν ξέρει, και να φέρει την Ελλάδα στο
επίκεντρο του παγκόσμιου καλλιτεχνικού γίγνεσθαι».
Αυτό ισχυρίσθηκε ο υπουργός
Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς, συνδέοντας τη νέα «περιπέτεια» στην οποία μπήκε
ο κ. Φαμπρ με τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου!
Ο κ. Μπαλτάς μπορεί να λέει ό,τι... επιθυμεί, με στόχο
να δικαιολογήσει την απόφασή του να αφήσει ακέφαλο το Φεστιβάλ Αθηνών -
Επιδαύρου (με την απομάκρυνση του Γιώργου Λούκου) χωρίς προηγουμένως να έχει
εξασφαλίσει τις συνθήκες για την –κατά το δυνατόν– ομαλή διεξαγωγή του φετινού
φεστιβάλ. Ωστόσο η πραγματικότητα και οι τακτικισμοί του τον εκθέτουν.
Καθώς ο κ. Φαμπρ δεν έχει τη δυνατότητα μέσα σε δύο
μήνες να μάθει την ελληνική πραγματικότητα, ο κ. Μπαλτάς θα μπορούσε
τουλάχιστον να έχει ορίσει μία καλλιτεχνική επιτροπή που θα δρομολογούσε ένα
πρόγραμμα «ανάγκης» για το 2016. Δεν το έκανε.
Αντί αυτού, υπογράφει τη «διεθνοποίηση» του Φεστιβάλ
Αθηνών και Επιδαύρου, όχι γιατί τα προηγούμενα φεστιβάλ δεν είχαν διεθνείς
παρουσίες (άλλωστε, οι Καστελούτσι, Ουίλσον, Ιπερ, Μπαρίσνικοφ μετείχαν στο
Φεστιβάλ και τα προηγούμενα χρόνια), αλλά επειδή είναι φαιδρό να το πεις
«Βέλγικο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου»: Το 80% των εκδηλώσεων του φεστιβάλ θα
είναι βελγικές και εξ αυτών η πλειονότητα του Γιαν Φαμπρ – Γιαν θα κερνά και
Γιαν θα πίνει μόνος του και χωρίς το κοινό, όπως εκτιμούν πολλοί. Επίσης, γιατί
δεν ανακοινώθηκε ο προϋπολογισμός του Διεθνούς; Υπάρχει πρόγραμμα κοστολογημένο
ή όχι; Ποια η αρμοδιότητα του Δ.Σ. του Διεθνούς;
Από την άλλη, ο κ. Μπαλτάς προσυπογράφει ουσιαστικά
την ακύρωση των Επιδαυρίων, αφού το αρχαίο θέατρο της Αργολίδας θα φιλοξενήσει
μόνο τις παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ. Και το κάνει αλόγιστα, για
να κρύψει την παντελή έλλειψη πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με τον
προσανατολισμό του Φεστιβάλ Επιδαύρου, αγνοώντας ταυτόχρονα την όποια μέριμνα
θα έπρεπε να επιδείξει για τους Eλληνες καλλιτέχνες. Είναι απλώς γελοίο να λες,
όπως υποστήριξε ο Φαμπρ, ότι το 2019 θα οργανωθεί ελληνικό matrix!
Η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και του φεστιβάλ καταφεύγουν σε επικοινωνιακές πομφόλυγες, την ίδια στιγμή που παρουσιάζονται ελλειμματικές έστω να διαχειριστούν μια στρωμένη πραγματικότητα όπως του (πρώην) Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου.
Η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και του φεστιβάλ καταφεύγουν σε επικοινωνιακές πομφόλυγες, την ίδια στιγμή που παρουσιάζονται ελλειμματικές έστω να διαχειριστούν μια στρωμένη πραγματικότητα όπως του (πρώην) Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου.
Τελικά, αποδεικνύεται στην πράξη ότι είναι στερεότυπο
πως η παιδεία και ο πολιτισμός αποτελούν τα προνομιακά πεδία της Αριστεράς.
Ο Αριστείδης Μπαλτάς έδωσε το στίγμα του ΣΥΡΙΖΑ ως υπουργός Παιδείας το 2015 και σήμερα το συνεχίζει από τη θέση του υπουργού Πολιτισμού. Δεν ξέρω τι θα μπορούσε να κάνει ο Γιαν Φαμπρ με τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, αλλά είναι δεδομένο ότι θα ενορχηστρώσει το Βατερλώ του Αριστείδη Μπαλτά.
Ο Αριστείδης Μπαλτάς έδωσε το στίγμα του ΣΥΡΙΖΑ ως υπουργός Παιδείας το 2015 και σήμερα το συνεχίζει από τη θέση του υπουργού Πολιτισμού. Δεν ξέρω τι θα μπορούσε να κάνει ο Γιαν Φαμπρ με τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, αλλά είναι δεδομένο ότι θα ενορχηστρώσει το Βατερλώ του Αριστείδη Μπαλτά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου