Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2013

«Ποινολόγιο» στην αξιολόγηση εκπαιδευτικών


Στην τελική ευθεία για την υλοποίησή της βρίσκεται η διαδικασία… κρίσης των εκπαιδευτικών της χώρας. Το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών δόθηκε από το υπουργείο Παιδείας προς δημόσια διαβούλευση. Οι ομοσπονδίες που εκπροσωπούν τους εκπαιδευτικούς -ΔΟΕ (Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας), ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) και ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας) καλούνται να καταθέσουν γραπτώς τις προτάσεις τους μέχρι το τέλος του μήνα ώστε στη συνέχεια, μετά από ανταλλαγή απόψεων με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, να διαμορφωθεί στην τελική μορφή του το Προεδρικό Διάταγμα.


Σύμφωνα με το σχέδιο του Π.Δ. που δημοσιοποίησε το υπουργείο Παιδείας, οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται σε δύο πεδία:το διοικητικό-υπηρεσιακό και το παιδαγωγικό-διδακτικό τους έργο. Οσον αφορά στα διοικητικά τους καθήκοντα, θα αξιολογούνται κάθε χρόνο από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας όπου εργάζονται. Οι διευθυντές των σχολείων με τη σειρά τους θα αξιολογούνται για το διοικητικό τους έργο από τους οικείους διευθυντές εκπαίδευσης
Ως προς το παιδαγωγικό-διδακτικό τους έργο οι εκπαιδευτικοί, όπως και οι διευθυντές των σχολείων, θα κρίνονται κάθε τρία χρόνια - αξιολογητές τους θα είναι οι οικείοι σχολικοί σύμβουλοι.

Αξιολόγηση θα υφίστανται με επιμέρους κριτήρια όλοι οι εργαζόμενοι στην εκπαίδευση, ενώ ανάλογα με τη διοικητική θέση που καταλαμβάνουν θα αξιολογούνται στην πράξη από τον διοικητικά ανώτερό τους, με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας στην κορυφή, ο οποίος θα αξιολογεί τους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης και τους συντονιστές εκπαίδευσης εξωτερικού.


                                                                  ΚΡΙΤΗΡΙΑ
 Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται όσον αφορά πέντε παραμέτρους, για καθεμιά από τις οποίες προβλέπονται επιμέρους κριτήρια.

– Εκπαιδευτικό περιβάλλον
· Διαπροσωπικές σχέσεις και προσδοκίες.
· Παιδαγωγικό κλίμα στη σχολική τάξη.
· Οργάνωση της σχολικής τάξης.

– Σχεδιασμός, προγραμματισμός και προετοιμασία της διδασκαλίας
· Βαθμός πρόσληψης των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών.
· Στόχοι και περιεχόμενο.

· Διδακτικές ενέργειες και εκπαιδευτικά μέσα.
– Διεξαγωγή της διδασκαλίας και αξιολόγηση των μαθητών
·Προετοιμασία μαθητών για τη διδασκαλία.
·Διδακτικές ενέργειες και εκπαιδευτικά μέσα.
·Ενέργειες μαθητών κατά τη διαδικασία μάθησης.
· Εμπέδωση της νέας γνώσης και αξιολόγηση των μαθητών.

- Υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια
·Τυπικές υπαλληλικές υποχρεώσεις.
· Συμμετοχή στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της.
· Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς.

– Επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού
· Τυπικά προσόντα και επιστημονική ανάπτυξη.                                        
· Επαγγελματική ανάπτυξη.
Στις ίδιες «περιοχές» θα υφίστανται εκπαιδευτική αξιολόγηση και οι διευθυντές των σχολείων, με εξαίρεση αυτήν που αφορά στην υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια, καθώς εκείνοι θα αξιολογούνται για τα διοικητικά τους καθήκοντα στη βάση διαφορετικών κριτηρίων.
                                                           ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ 
Κατά τη διαδικασία της εκπαιδευτικής αξιολόγησης, ο σχολικός σύμβουλος προγραμματίζει σε συνεργασία με τον αξιολογούμενο εκπαιδευτικό την παρακολούθηση δύο τουλάχιστον διδασκαλιών του. Στη συνέχεια θα γίνεται μια συζήτηση σχετικά με την παρακολούθηση των διδασκαλιών και εντός μίας εβδομάδας ο αξιολογούμενος εκπαιδευτικός θα υποβάλλει προς τον αξιολογητή του μια έκθεση αυτοαξιολόγησής του, η οποία προαιρετικά θα συνοδεύεται από ατομικό φάκελο στον οποίο ο εκπαιδευτικός επισυνάπτει δικαιολογητικά που τεκμηριώνουν την αυτοαξιολόγησή του. 


                                             Όχημα και για απολύσεις 

 Την άρνησή τους να προχωρήσουν στη συζήτηση σχετικά με την αξιολόγηση δηλώνουν οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών, αν δεν καταργηθεί ο νόμος που τη συνδέει απευθείας με τη βαθμολογική τους εξέλιξη και κατά συνέπεια με τον μισθό τους.«Έχουμε δηλώσει προς κάθε κατεύθυνση ότι ο κλάδος των εκπαιδευτικών δεν δέχεται σε καμία περίπτωση τη σύνδεση της αξιολόγησης με το βαθμολόγιο και το μισθολόγιο, όπως γίνεται με βάση τον νόμο 4024. Πολύ δε περισσότερο όταν υπάρχει το θέμα των αυθαίρετων ποσοστώσεων. Εκ των προτέρων, για παράδειγμα, το 30% μόνο των εκπαιδευτικών περνάει από τον βαθμό Β΄ στο βαθμό Α΄. Η αξιολόγηση θα χρησιμοποιηθεί ως ακόμη ένα όχημα μισθολογικής καθήλωσης των εκπαιδευτικών, και πολύ φοβούμαστε ότι θα οδηγήσει ακόμη και σε απολύσεις. Δεν στεκόμαστε με στείρα άρνηση απέναντι στην αξιολόγηση, θέλουμε όμως να έχουμε χαρακτηριστικά ανατροφοδότησης και βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου και όχι χαρακτηριστικά χειραγώγησης. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι η πρόταση του υπουργείου απέχει από τις θέσεις του κλάδου και τοποθετούμαστε αρνητικά απέναντί της» λέει ο γενικός γραμματέας της ΔΟΕ Σταύρος Πετράκης. 
Προς την ίδια κατεύθυνση εκφράζουν την αντίθεσή τους στο σχέδιο Π.Δ. και οι καθηγητές: 
«Το Προεδρικό Διάταγμα κινείται στο πλαίσιο του νόμου 4024/2011, με το οποίο συνδέεται η αξιολόγηση με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη, οδηγώντας στην υπηρεσιακή καθήλωση των εκπαιδευτικών και τις απολύσεις. Η εφαρμογή της αξιολόγησης μέσα σε αυτό πλαίσιο θα μετατρέψει τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών σε ζούγκλα και ουσιαστικά θα οδηγήσει σε ατομικές συμβάσεις. Με το συγκεκριμένο διάταγμα προωθείται μια κάθετη ιεραρχική δομή, καθώς ο κάθε προϊστάμενος αξιολογεί τον υφιστάμενό του και στην κορυφή της πυραμίδας βρίσκεται ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας. Αυτό είναι ένα μοντέλο που δημιουργεί κλίμα φόβου και ανταγωνισμού. Παρά τις δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας ότι η αξιολόγηση θα οδηγήσει στη βελτίωση της εκπαίδευσης, το μόνο που στην πραγματικότητα θα επιφέρει είναι ο έλεγχος και η τιμωρία των εκπαιδευτικών. Η αξιολόγηση από μονοπρόσωπα όργανα (διευθυντής, σχολικός σύμβουλος) θα οδηγήσει στη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών. Συνολικά απορρίπτουμε το σχέδιο Π.Δ., ζητάμε από το υπουργείο Παιδείας να το αποσύρει, απαιτώντας και την κατάργηση του νόμου 4024/2011. Η κυβέρνηση επιδιώκει έλεγχο και τιμωρία, εμείς απαιτούμε στήριξη και εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς» λέει ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ, Θέμης Κοτσιφάκης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου