Η
Απαιτούμενη Μελέτη Βιώσιμης
Κινητικότητας Χαλανδρίου - Αμαρουσίου - Βριλησσίων & η Προστατευόμενη Ρεματιά
Πεντέλης - Αμαρουσίου - Χαλανδρίου
Το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας- Αττικής του Ν.4277/2014 για το ΜΑΡΟΥΣΙ προβλέπει ότι, είναι το σταυροδρόμι των ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΑΞΟΝΩΝ
ΔΙΕΘΝΟΥΣ και ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ .
Το ΜΑΡΟΥΣΙ νομοθετήθηκε ως Πόλος Εθνικής και Μητροπολιτικής
Εμβέλειας με εξειδίκευση στις
επιχειρήσεις, το υπερτοπικό εμπόριο, την αναψυχή, τις υπηρεσίες υγείας, τον
αθλητισμό και τη διοίκηση.
Υπό την
παραπάνω οπτική γωνία και της προδιαγραφόμενης κατεύθυνσης της εξέλιξης της
περιοχής είναι εύκολο να αντιληφθεί ο αντικειμενικός παρατηρητής, με την βοήθεια των χαρτών από τη ΓΕΩΧΩΡΙΚΗ
ΠΥΛΗ του ΟΡΣΑ(gis.organismosathinas.gr) το μέγεθος της έκτασης και
των θεσμοθετημένων χρήσεων γης ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ
της ΕΟ 83 (εθνική οδός) ή γνωστότερη ως Λεωφόρο
Κηφισιάς και μέχρι την ΕΠ 5 (επαρχιακή οδός) ή γνωστότερη
ως Λεωφόρο Πεντέλης, η οποία διασχίζεται
από τη ρεματιά Πεντέλης Χαλανδρίου
προστατευόμενη φυσική περιοχή ως πυρήνα
βιοποικιλότητας, και την αναγκαιότητα να εκπονηθεί ΜΕΛΕΤΗ ΒΙΩΣΙΜΗΣ
ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ και ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΡΕΜΑΤΙΑΣ σε συνεργασία των δήμων ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ –
ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ - ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ και των
υπευθύνων φορέων (ΥΠΕΚΑ, για τις ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΕΣ
ΖΩΝΕΣ ΤΗΣ ΡΕΜΑΤΙΑΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ -ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ-ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
Ο Ν.4277/2014
προβλέπει για την προστασία και αποκατάσταση των υδατορεμάτων που αφορά στα
ύδατα, στη φυσική κοίτη και στις παραρεμάτιες περιοχές και για τη δημιουργία
ανοικτών δημόσιων χώρων και πρασίνου, προβλέπεται ειδικό πρόγραμμα δράσεων,
σύμφωνα με τις διαδικασίες που αναφέρονται στο ν.3199/2003, στην κοινή
υπουργική απόφαση 31822/1542/Ε103/2010 (Β΄1108), στα σχετικά Σχέδια Διαχείρισης
Λεκανών Απορροής Ποταμών και Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας και στις διατάξεις
των νόμων 3010/2002 (Α΄91) και 4258/2014
(Α΄94).
Για τις ανάγκες του προγράμματος αυτού, τα
υδατορέματα ιεραρχούνται, καταρχήν, με σκοπό την ένταξή τους σε προγράμματα
οριοθέτησης, εκπόνησης μελετών και χρηματοδότησης δράσεων και έργων προστασίας,
αποκατάστασης, ανάδειξης, με βάση την έκταση, την υδρολογική και χωροταξική
σημασία τους, την οικολογική κατάσταση και σημαντικότητα.
Στο μητρώο καταγεγραμμένων από τον Οργανισμό Αθήνας
υδατορεμάτων η ρεματιά Πεντέλης Χαλανδρίου είναι καταχωρημένη ως Β’
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ για υλοποίηση έργων αποκατάστασης και προστασίας (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΧ άρθρο 20 παράγραφος 3) .
Ως υδατορέματα Α΄ και Β΄ προτεραιότητας
χαρακτηρίζονται αντίστοιχα τα υδατορέματα και οι ποταμοί που έχουν στρατηγική
και μεγάλη σημασία, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και αυτά που αναφέρονται στα
Σχέδια Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών και στα Σχέδια Διαχείρισης
πλημμυρικού κινδύνου !!!
Ο νόμος υπ’ αριθ. 4258/2014 για τις Διαδικασίες Οριοθέτησης, ρυθμίσεις θεμάτων
για τα υδατορέματα, ρυθμίσεις Πολεοδομικής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις
Για την οριοθέτηση των υδατορεμάτων απαιτείται η
εκπόνηση και υποβολή σε συμβατική και ηλεκτρονική μορφή Φακέλου Οριοθέτησης, ο
οποίος περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
α) Οριζοντιογραφικό και υψομετρικό τοπογραφικό
διάγραμμα αποτύπωσης του προς οριοθέτηση υδατορέματος,
β) Υδρολογική και Υδραυλική μελέτη
γ) Συνοπτική Τεχνική Έκθεση η οποία περιλαμβάνει:
αα) στοιχεία σχετικά με τις γεωλογικές, γεωμορφολογικές συνθήκες της περιοχής
του
ββ) έκθεση περιβάλλοντος, στην οποία
περιγράφεται η υφιστάμενη κατάσταση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος
της προς οριοθέτηση περιοχής και της λεκάνης απορροής του υδατορέματος. Στη
σχετική έκθεση εντοπίζονται και αξιολογούνται τα σημαντικότερα στοιχεία της
περιοχής, που επηρεάζουν συνολικά το υδατόρεμα και επηρεάζονται από αυτό, και
περιγράφεται η οικολογική κατάσταση του υδατορέματος σε ολόκληρο το μήκος του.
δ) Πρόταση για τον καθορισμό των οριογραμμών
(Πρόταση Οριοθέτησης) του υδατορέματος, με βάση τις μελέτες και τα στοιχεία που
προβλέπονται στα ανωτέρω εδάφια της παρούσας παραγράφου, η οποία συνοδεύεται
και από τις προτάσεις για τυχόν έργα διευθέτησης. Η πρόταση αυτή απεικονίζεται
στο τοπογραφικό διάγραμμα της περίπτωσης α΄ της παρ. 1 και περιλαμβάνει για
συγκεκριμένη περίοδο επαναφοράς:
αα) τις γραμμές πλημμύρας, χωρίς την κατασκευή έργων
διευθέτησης,
ββ) τις γραμμές πλημμύρας με την κατασκευή τυχόν
έργων διευθέτησης,
γγ) τις οριογραμμές του υδατορέματος χωρίς την
κατασκευή έργων διευθέτησης,
δδ) τις οριογραμμές του υδατορέματος με έργα
διευθέτησης, εφόσον τέτοια προτείνονται.
Στην ανωτέρω πρόταση συμπεριλαμβάνονται και οι παρεμβάσεις
που τυχόν απαιτούνται με σκοπό την προσπέλαση στο υδατόρεμα για τη συντήρησή
του και την κατασκευή έργων διευθέτησης, καθώς και την ενδεχόμενη μελλοντική
επέκταση των έργων διευθέτησης.
α) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και
Κλιματικής Αλλαγής (Υ.Π.Ε.Κ.Α.) ή
β) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων (Γ.Γ.Δ.Ε.)
του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠ.Υ.ME.ΔI.) ή
γ) της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή
δ) της Περιφέρειας ή
ε) του οικείου ΟΤΑ ή
στ) φυσικών ή νομικών προσώπων.
Στην Περιφέρεια Αττικής, για τις ανωτέρω γ΄, δ΄, ε΄,
και στ΄ περιπτώσεις, απαιτείται και η σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Συντονιστικής
Επιτροπής του άρθρου 140 του ν. 4070/2012 (Α΄ 82), όπως ισχύει.
ΤΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Ο Αυτοκινητόδρομος 6 (Α6) Αττική Οδός , ΕΟ
83 (εθνική οδός) Λεωφόρο Κηφισιάς
, ΕΠ 5 (επαρχιακή οδός) Λεωφόρο Πεντέλης
ΟΙ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑ
ΟΙ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΑΜΙΓΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
ΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ
ΤΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ, ΟΙ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΓΕΝΙΚΗΣ
ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ, ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ, ΟΙ
ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΑΜΙΓΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ, Η
ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΡΕΜΑΤΙΑΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ – ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ- ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
Επειδή ως
συνήθως στην Ελλάδα η σχεδίαση για την
επίλυση - πρόληψη των προβλημάτων έπεται της δημιουργίας τους, είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της
τραγικής κυκλοφοριακής κατάστασης που επικρατεί στο ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ (ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
–ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ) 5μηνες μετά την διάνοιξη της οδού ΦΡΑΓΚΟΚΛΗΣΙΑΣ προς Λ.
ΠΕΝΤΕΛΗΣ χωρίς κυκλοφοριακές-συγκοινωνιακές μελέτες (Μελέτη
Βιώσιμης Κινητικότητας και Σχέδιο Προστασίας της Ρεματιάς σε συνεργασία των δήμων ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ –
ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ - ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ και των
υπευθύνων φορέων για τις ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΕΣ ΖΩΝΕΣ ΤΗΣ ΡΕΜΑΤΙΑΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ
-ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ-ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ).
Η οδική κυκλοφορία από τις Λ. Κηφισίας, οδούς
Αμαρούσιου – Χαλανδρίου, Μεσογείων, Σωρού σχηματίζει ουρές οχημάτων 400 έως 600
μέτρα από τη διασταύρωση με τη Λ. Πεντέλης (17.500 οχημάτων /24ωρο) & και
αντιστοίχου αριθμού οχημάτων που
υποτίθεται η διάνοιξη θα απορροφούσε αλλά συνεχίζουν να διέρχονται την οδό
ΚΥΠΡΙΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ.
Αυτονόητο είναι ότι
το μικροκλίμα της περιοχής επιβαρύνεται και από τα 250.000 οχηματα/24ωρο που
διασχίζουν την Α.Ο..
ΟΔΟΣ ΒΑΛΤΕΤΣΙΟΥ ΚΑΙ ΦΡΑΓΚΟΚΛΗΣΙΑΣ (ΑΜΙΓΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑ
ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΠΑΡΑΡΕΜΑΤΙΑ ΖΩΝΗ Β )
400 μέτρα από Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ
OΔΟΣ ΕΥΖΩΝΩΝ (ΑΜΙΓΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΚΑΙ
ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΠΑΡΑΡΕΜΑΤΙΑ ΖΩΝΗ Β) 350 μέτρα από Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ
ΟΔΟΣ ΕΥΖΩΝΩΝ ΚΑΙ ΦΡΑΓΚΟΚΛΗΣΙΑΣ (ΑΜΙΓΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΚΑΙ
ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΠΑΡΑΡΕΜΑΤΙΑ ΖΩΝΗ Β) 350 μέτρα από Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ
ΟΔΟΣ ΦΡΑΓΚΟΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΡΥΤΣΑΣ (ΑΜΙΓΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΚΑΙ
ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΠΑΡΑΡΕΜΑΤΙΑ ΖΩΝΗ Β) 200 μέτρα από Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ
ΟΔΟΣ ΦΡΑΓΚΟΚΛΗΣΙΑΣ (ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΠΑΡΑΡΕΜΑΤΙΑ ΖΩΝΗ
Α) 200 μέτρα από Λ. ΠΕΝΤΕΛ
ΟΔΟΣ ΦΡΑΓΚΟΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΡΥΤΣΑΣ (ΑΜΙΓΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΚΑΙ
ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΠΑΡΑΡΕΜΑΤΙΑ ΖΩΝΗ Β) 200 μέτρα από Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ
ΟΔΟΣ ΦΡΑΓΚΟΚΛΗΣΙΑΣ (ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΠΑΡΑΡΕΜΑΤΙΑ ΖΩΝΗ
Α) 200 μέτρα από Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ 150 μέτρα
από Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ
ΟΔΟΣ ΦΡΑΓΚΟΚΛΗΣΙΑΣ (ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗ ΠΑΡΑΡΕΜΑΤΙΑ ΖΩΝΗ
Α) 100 μέτρα από Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ
Το ΔΣ του συλλόγου προστασίας ρεματιάς Πεντέλης
Χαλανδρίου άμεσα να αναλάβει
πρωτοβουλίες, προς το Υπουργείο
Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Υ.Π.Ε.Κ.Α.) , την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων
(Γ.Γ.Δ.Ε.) του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠ.Υ.ME.ΔI.), την
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, την
Περιφέρεια Αττικής και τους Δήμους Αμαρουσίου, Βριλησσίων, Πεντέλης, Χαλανδρίου
για εκδήλωση ενεργειών ένταξης της
ρεματιάς σε πρόγραμμα οριοθέτησης, εκπόνησης μελετών και
χρηματοδότησης δράσεων και έργων προστασίας, αποκατάστασης, ανάδειξης, με βάση
την έκταση, την υδρολογική και χωροταξική σημασία της, την σημερινή οικολογική κατάσταση και σημαντικότητα των
επιβαρύνσεων που αυτή δέχεται από τις ανθρώπινες παρεμβάσεις.
Φιλικά
Παναγιώτης Πάντος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου