Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου 2016

«ΕΝΟΤΗΤΑ»: Δεκτή με «παρατηρήσεις» η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη νομιμοποίηση του «Mall»

Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η Αξιωματική Αντιπολίτευση του Δήμου Αμαρουσίου, τονίζει ότι ο κ. Γ. Πατούλης & οι Δημοτικοί Σύμβουλοι της πλειοψηφίας έκαναν δεκτή με «παρατηρήσεις» την  Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη νομιμοποίηση του Mall, 
παρακάμπτοντας επιδεικτικά την ομόθυμη & ομόφωνη απόφαση της «Επιτροπής Διαβούλευσης», ότι η ΣΜΠΕ δεν γίνεται αποδεκτή.
Με τη  συγκεκριμένη απόφαση, σημειώνει η παράταξη «Ενότητα, Ανατροπή & Έργο για το Μαρούσι», η πόλη ζημιώνεται σημαντικά για 2η φορά & απεμπολείται μια ιστορική ευκαιρία για ανακούφιση της από τις αρνητικές συνέπειες της 20ετούς βίαιης ανάπτυξης.
Η Δημοτική Αρχή εγκρίνοντας - μια καταφανέστατα ανεπαρκή ΣΜΠΕ - απαξίωσε τη γνώμη των φορέων, των πολιτών, του θεσμού της Επιτροπής Διαβούλευσης & την ίδια την πόλη.
Παρακάτω παρατίθεται η τοποθέτηση στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που διεξήχθη την Τρίτη 29 Νοεμβρίου, του επικεφαλής της Ενότητας, Λευτέρη Μαγιάκη, για το ζήτημα της ΣΜΠΕ:
===================================================
Κύριε Δήμαρχε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εκπρόσωποι φορέων
Καλούμαστε, σήμερα, να γνωματεύσουμε επί της ΣΜΠΕ  «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων»  του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (Ε.Χ.Σ.) για την περιοχή του, πρώην, Ολυμπιακού Χωριού Τύπου - Τμήμα Π.Ε 6 και 17 του Γ.Π.Σ Δήμου Αμαρουσίου Αττικής που αναρτήθηκε από το ΥΠΕΝ σε δημόσια διαβούλευση στο διαδίκτυο στις 29-8-2016.

Η σημερινή συζήτηση γίνεται ύστερα από τρεις μήνες ζυμώσεων, τρεις συνεδριάσεις της Επιτροπής Διαβούλευσης του Δήμου και ισάριθμες συνεδριάσεις της Διαπαραταξιακής Επιτροπής, που συστάθηκε στις 6-10-2016 με απόφαση του κ. Δημάρχου, ύστερα και από δική μας πρόταση.
Στο διάστημα αυτό μια σειρά συλλογικών φορέων και κατοίκων της πόλης μας συμμετείχαν στο διάλογο, κατέθεσαν τις απόψεις τους, γραπτά και προφορικά, όπως αυτές καταγράφονται στα πρακτικά των συνεδριάσεων της Επιτροπής Διαβούλευσης.
Η παράταξή μας συμμετείχε από την αρχή σε όλες τις διαδικασίες και στη Διαπαραταξιακή Επιτροπή με τεκμηριωμένες εισηγήσεις και ολοκληρωμένες προτάσεις.
Θέλουμε να τονίσουμε, από την αρχή, ότι η συγκεκριμένη  διαδικασία γίνεται εκ των υστέρων, 13 περίπου χρόνια από την πολεοδόμηση του Ολυμπιακού Χωριού Τύπου, ενώ είναι φανερό ότι σε οποιαδήποτε ευνομούμενη χώρα, όπου η διαπλοκή δεν είναι πάνω από την προστασία του δημόσιου συμφέροντος, η διαδικασία αυτή (ΣΜΠΕ) θα έπρεπε να είχε προηγηθεί.
Χρειάστηκαν έντεκα  ολόκληρα χρόνια κωλυσιεργίας για να αποφασίσει το ΣτΕ, ότι το άρθρο 6 του νόμου 3207/2003 ήταν αντισυνταγματικό και παράνομο και ενώ είχαν ήδη δημιουργηθεί τετελεσμένα υπέρ επιχειρηματικών σχεδίων και σε βάρος των κατοίκων  του Δήμου Αμαρουσίου.
Χρειάστηκαν επίσης άλλα δύο  χρόνια προκειμένου να :                                            
α) Να χαρακτηρισθεί - & πάλι εκ των υστέρων - μια παράνομη επένδυση ως στρατηγική (Ιούνιος 2014),                                                
β)Να ψηφισθούν το καλοκαίρι του 2014 δύο νέοι  πολεοδομικοί νόμοι  (Ν.4269/2014 και Ν.4277/2014), να καθοριστούν τεχνικές προδιαγραφές για σύνταξη  Ε.Χ.Σ (Δεκέμβριος 2014).
Δηλαδή τεχνάσματα της Εκτελεστικής και Νομοθετικής Εξουσίας προκειμένου να βρεθεί οπωσδήποτε διέξοδος και τρόπος θεραπείας της 376/2014 απόφασης του ΣτΕ με στόχο να αποφευχθεί η  κατεδάφιση του Τhe Mall Athens.
Τρόποι  νομότυπης κατάργησης της ίσης μεταχείρισης μεταξύ απλών πολιτών και στρατηγικών επενδυτών με σκοπό την απαλλαγή τους από πρόστιμα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Για  αυτές τις μεθοδεύσεις υπάρχουν σοβαρές και διαχρονικές πολιτικές ευθύνες που αναδεικνύουν τη σθεναρή στήριξη των Ελληνικών Κυβερνήσεων και της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. 
Στήριξη που δόθηκε , απλόχερα , με πρόσχημα την οργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και μιας «ανάπτυξης» που σήμερα βιώνουμε τα αρνητικά αποτελέσματα της με την πατρίδα μας σε χρεοκοπία, την ανεργία σε δυσθεώρητα ύψη, την φτωχοποίηση μεγάλου μέρους του λαού, την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να αποτελέσει επίσης κακό προηγούμενο για τυχόν καινούργια ΕΧΣ που ήθελαν ενδεχόμενα να εκπονηθεί είτε στην πόλη του Αμαρουσίου ή σε άλλες περιοχές της χώρας.
Δηλαδή η αυθαίρετη αναγνώριση στους φορείς «ανάπτυξης», του δικαιώματος  να ρυπαίνουν, αρκεί να πληρώνουν.
Στο σημείο αυτό,  θα θέλαμε να επισημάνουμε & την ευθύνη της σημερινής Δημοτικής Αρχής , η οποία,  παρά τις διαχρονικές διεκδικήσεις των κατοίκων των όμορων περιοχών, αλλά και των δικών μας παρεμβάσεων, δεν έχει μέχρι σήμερα παρουσιάσει , με δική της πρωτοβουλία , κανένα ολοκληρωμένο και συγκροτημένο σχέδιο δράσης για την περιβαλλοντική αποκατάσταση.
Επί μια δεκαετία, αντί να θέσει το θέμα της πολεοδομικής και περιβαλλοντικής εκτροπής στις πραγματικές του διαστάσεις, περιορίστηκε σε πλήθος αποσπασματικών και αναποτελεσματικών  παρεμβάσεων (π.χ κυκλοφοριακές ρυθμίσεις) και  έκανε αποδεκτές  χορηγίες της LAMDA (κατασκευή Skate Park, κατασκευή Παιδικής Χαράς, αγορά Λεωφορείων Δημοτικής Συγκοινωνίας και άλλα), συγκαλύπτοντας με αυτό τον τρόπο  τις ευθύνες της εταιρίας εκμετάλλευσης και των Κυβερνήσεων.
Η σημερινή εισήγηση της προς το Δημοτικό Συμβούλιο κινείται στην ίδια λογική.
Παρακάμπτει εντελώς  την ομόθυμη και ομόφωνη απόφαση της επιτροπής διαβούλευσης ότι η ΣΜΠΕ δεν γίνεται αποδεκτή.
Δεν περιλαμβάνει πλήθος προτάσεων για αντισταθμίσματα που κατατέθηκαν στη διάρκεια της Διαβούλευσης.
Αποκαλύπτει την πλήρη απαξίωση από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής της γνώμης των φορέων, των πολιτών και του θεσμού της Επιτροπής Διαβούλευσης.
Κατά τη συνεδρίαση της Διαπαραταξιακής Επιτροπής στις 19-10-2016 αποφασίστηκε ομόφωνα η συγκρότηση ομάδας από υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου, νομικούς και τεχνικούς επιστήμονες, προκειμένου να διατυπώσουν εμπεριστατωμένα, από πλευράς Δήμου, τους λόγους για τους οποίους η ΣΜΠΕ, έτσι όπως προτάθηκε από το φορέα του έργου(LAMDA), δεν γίνεται αποδεκτή.
Με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής η επιτροπή αυτή δεν συστήθηκε ποτέ με αποτέλεσμα, να μην περιλαμβάνονται στη σημερινή εισήγηση η γνώμη των παρατάξεων, των φορέων και οι προτάσεις τους για τα αντισταθμιστικά.
Δεν εξετάστηκε επίσης από την Υπηρεσία η συμμόρφωση της ΣΜΠΕ με τις απαιτήσεις της απόφασης 170225/20-1-2014 και η πληρότητα της, παρόλο που αυτό επισημάνθηκε από την πρώτη στιγμή στη διαπαραταξιακή.
Αποτέλεσμα αυτής της επιλογής είναι ότι η εισήγηση που έχετε μπροστά σας δεν αναφέρεται καθόλου στις επιπτώσεις στο ανθρωπογενές, κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον (Κυκλοφοριακό, στάθμευση, αέρια ρύπανση ηχορύπανση , φωτορύπανση, απώλεια θέασης, οικονομικός μαρασμός του εμπορικού κέντρου, μικροεγκληματικότητα).
Δεν ποσοτικοποιεί τα φυσικά και οικονομικά μεγέθη, που συντελούν στην  υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων των όμορων περιοχών και την απαξίωση των περιουσιών τους.
Δεν αναγνωρίζει ότι η προκληθείσα βλάβη είναι μη αναστρέψιμη και διαχρονική για όσο διάστημα θα λειτουργεί το Mall.
Δεν περιέχονται επίσης και πολλοί άλλοι λόγοι απόρριψης της ΣΜΠΕ που κατατέθηκαν στις 9-11-2016  στη Διαπαραταξιακή και οι οποίοι θα αναλυθούν στη συνέχεια λεπτομερώς από την συνάδελφο κα Αικ. Ψάλτη.
Τα προτεινόμενα αντισταθμιστικά υπολείπονται και αυτών ακόμα των προτάσεων  του Αυγούστου 2016 της ΛΑΜΔΑ (π.χ Διαμόρφωση ρέματος Σαπφούς).
Δεν υπολογίζουν ούτε συγκεκριμενοποιούν τους πρόσθετους κοινόχρηστους χώρους, που απαιτούνται για την αποκατάσταση του περιβαλλοντικού ισοζυγίου.
Προτείνουν απλά χρηματοδότηση από τη ΛΑΜΔΑ ήδη κατοχυρωμένων  κοινόχρηστων χώρων εκτός ΕΧΣ,  που ο Δήμος δεν έχει την οικονομική δυνατότητα, να αποπληρώσει και διαμορφώσει.Επαναφέρουμε λοιπόν ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου τις προτάσεις που καταθέσαμε ήδη από 9-11-2016 στη Διαπαραταξιακή και που δεν συμπεριλήφθηκαν καθόλου στην εισήγηση.
Μετά την  διόρθωση της, σύμφωνα με τα παραπάνω εκτεθέντα, οι κατά νόμο αρμόδιες υπηρεσίες οφείλουν να θέσουν εκ νέου τη διορθωμένη ,πλέον, ΣΜΠΕ σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης και επί του νέου κειμένου να  ζητηθεί  η γνώμη των κατοίκων , φορέων και του Δήμου Αμαρουσίου.
Το προς έγκριση  Π.Δ  του ΕΧΣ  θα πρέπει να περιλαμβάνει
Περιγραφή και θεσμική κατοχύρωση των αντισταθμισμάτων
Θεσμοθέτηση του τρόπου υλοποίησης τους με τη σύμφωνη γνώμη του Δήμου
Τα αντισταθμίσματα δεν πρέπει να συνδεθούν με τις  διεκδικήσεις των μεγάλων έργων που έχει ανάγκη η πόλη (Σκέπασμα Αττικής Οδού, Γραμμή Μετρό 4, Υπογειοποίηση Κύμης, Πεζογέφυρες).
Τα αντισταθμίσματα δεν πρέπει επίσης να συνδεθούν με το πρόστιμο ανέγερσης και συντήρησης, που ανέρχεται κατά υπολογισμούς ειδικών σε 133εκ. και οφείλεται να επιβληθεί για λόγους ισονομίας μεταξύ όλων των πολιτών, που πλήρωσαν για τη νομιμοποίηση των αυθαιρεσιών τους.
Η όλη διαδικασία οφείλει να κατοχυρωθεί νομικά, να είναι ευέλικτη και να δίνει το δικαίωμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, να προτείνει σε βάθος χρόνου αναθεώρηση των αντισταθμιστικών, υποβάλλοντας αρμοδίως αιτιολογημένες μελέτες, λαμβάνοντας υπόψη και τις μελλοντικές εξελίξεις, αλλά και την εμπειρία από την εφαρμογή του ειδικού νομικού πλαισίου περιβαλλοντικής αποκατάστασης, που έχει εφαρμοστεί  στη χώρα μας ( όμοροι Δήμοι γύρω από το  Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και αντισταθμιστικά από ΑΠΕ).
Είναι προφανές ότι η προτεραιότητα στην επιλογή των δράσεων, θα πρέπει να δοθεί στις όμορες περιοχές/πολεοδομικές ενότητες Ψαλίδι , Αγίου Θωμά και Εργατικών Πολυκατοικιών.
Με τη σημερινή της εισήγηση η Δημοτική Αρχή δεν συντάσσεται με τις επιδιώξεις της τοπικής κοινωνίας, όπως αυτή εκφράστηκε στην  ως τώρα  διαδικασία και εξέλιξη της  διαβούλευσης.
Απεμπολεί την  ιστορική ευκαιρία, που δίδεται για την ανακούφιση της πόλης που την τελευταία εικοσαετία αναπτύχθηκε βίαια και άναρχα με αποτέλεσμα την  υπέρμετρη και μη αναστρέψιμη υποβάθμιση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της.
Δεν αξιοποιεί το συναινετικό κλίμα, που επικράτησε στις αρχές της διαβούλευσης προκειμένου να προβεί σε μια σκληρή διεκδίκηση απέναντι στον φορέα και την Κυβέρνηση που έχει και τον τελευταίο λόγο.
Απαξίωσε τη Διαπαραταξιακή και επιχείρησε να τη χρησιμοποιήσει,  για να αποσπάσει συναίνεση στις επιδιώξεις και τους σχεδιασμούς της.
Επιδιώκει να κλείσει την υπόθεση βιαστικά με κύριο στόχο, όχι την  αποκατάσταση της περιβαλλοντικής βλάβης, αλλά, πρόσκαιρα επικοινωνιακά και πολιτικά οφέλη.
Δεν αξιοποιεί την απόφαση απόρριψης της ΣΜΠΕ του Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Αττικής , στις 20-10-2016,  παρά τις όποιες επιμέρους διαφωνίες.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, αλλά και προκειμένου να μην έλθετε σε αντίθεση με το δημόσιο κοινό αίσθημα, έτσι όπως εκφράστηκε στην Επιτροπή Διαβούλευσης, σας καλούμε να μην αποδεχθείτε την εισήγηση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής.
Η ΣΜΠΕ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ & ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΕΊ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ & ΤΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΑΤΥΠΩΘΗΚΑΝ ΣΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ
Αν η Διοίκηση προχωρήσει στην ψήφιση της εισήγησης  δηλώνουμε ότι θα αποχωρήσουμε από τη Διαπαραταξιακή.
Θα υποβάλλουμε στη Δημόσια Διαβούλευση τις απόψεις μας, κάτι που μέχρι σήμερα δεν κάναμε, σεβόμενοι την κοινή προσπάθεια της Διαπαραταξιακής.
Θα απαιτήσουμε από την Κυβέρνηση να νομοθετήσει και να επιβάλλει  πολεοδομικές , κοινωνικές , οικονομικές και περιβαλλοντικές δεσμεύσεις στη LAMDA, για την αντιστάθμιση της μη αναστρέψιμης και διαχρονικής βλάβης  που έχει υποστεί η περιοχή.
Να χρηματοδοτήσει τα μεγάλα έργα, που έχει ανάγκη η πόλη.
Να αποδώσει στο Δήμο Αμαρουσίου τα ΧΕΥ, το κτίριο της Κεραμικής στην Κηφισίας και τις υπόλοιπες δημόσιες εκτάσεις στην περιοχή Αγ. Φιλοθέης.
Καλούμε όλους τους τοπικούς φορείς και τους πολίτες να παλέψουμε από κοινού, για την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων της πόλης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους.

 ΕΝΟΤΗΤΑ, ΑΝΑΤΡΟΠΗ & ΕΡΓΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ «giatomarousi@gmail.com» 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου