Αυτό προκύπτει από την παρουσία του Υπουργού στην ημερίδα για την Ίδρυση Μονάδων
Εσωτερικού Ελέγχου στους ΟΤΑ και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, που διοργανώθηκε χθες Τρίτη 4 Ιουλίου, από τη
Γενική Γραμματεία για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς & την Expertise France
(Τεχνική Βοήθεια για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση), με θέμα «Ιδρύοντας Μονάδες
Εσωτερικού Ελέγχου στους ΟΤΑ & τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, από τον
σχεδιασμό στην υλοποίηση».
«Θα μπορούσα να μιλάω αρκετή ώρα για τη σταθερή θέση
της ελληνικής κυβέρνησης υπέρ της προώθησης και υποστήριξης θεσμών, οι οποίοι
έχουν ως αποστολή την εξέλιξη της Δημόσιας Διοίκησης και των φορέων της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας.
Θεωρώ ότι το ισχυρό παρών της
Κυβέρνησης στη σημερινή εκδήλωση καταδεικνύει πολύ πιο εμφατικά αυτή τη θέση.
Πράγματι, η ελληνική κυβέρνηση δίνει ιδιαίτερη σημασία
στους νέους θεσμούς και στα εργαλεία που θα μας επιτρέψουν να κάνουμε ένα
αποφασιστικό βήμα προόδου σε αυτούς τους δύσκολους τομείς, οι οποίοι
χαρακτηρίζονται διαχρονικά από αδύνατα σημεία και παθογένειες.
Αυτοί είναι και οι λόγοι που, μιλώντας για τη Δημόσια
Διοίκηση και, λιγότερο, για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η κοινή
γνώμη συχνά ανακαλεί εικόνες έντονης γραφειοκρατίας, καθυστερήσεων, παρωχημένων
διαδικασιών και γενικά συνθηκών που ευνοούν την αμέλεια, την παρατυπία, αλλά
και την εκδήλωση φαινομένων διαφθοράς.
Η πραγματικότητα είναι πιο σύνθετη και οι γενικεύσεις
αδικούν πολλές φορές τις φιλότιμες προσπάθειες των εργαζομένων σε πολλές
υπηρεσίες, που επιμένουν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους παρά τις αντιξοότητες.
Οι ακατάλληλες διαδικασίες, ο περιττός φόρτος, τα
φαινόμενα αδυναμίας κατανόησης των οδηγιών ή της προβληματικής παροχής αυτών
των οδηγιών, κατατρέχουν ολόκληρο το οικοδόμημα της διοίκησης, δημιουργώντας
προβλήματα και στους πολίτες και στο προσωπικό.
Φυσικά, υπάρχει και μια ακόμη σοβαρή πτυχή, αυτή της
δυσκολίας εμπέδωσης και υλοποίησης, σε ικανό χρόνο, των κατευθύνσεων και των
θεσμικών παρεμβάσεων της πολιτικής ηγεσίας κάθε φορέα που ασκεί δημόσια
διοίκηση, είτε μιλάμε για το κεντρικό κράτος είτε για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
●Θέλουμε λοιπόν, να διευκολύνουμε τον πολίτη σε όλες
τις πλευρές της επαφής του με τη δημόσια διοίκηση.
●Θέλουμε να δημιουργήσουμε εκείνο το λειτουργικό
περιβάλλον, που θα βοηθήσει το προσωπικό να κάνει καλύτερα τη δουλειά του σε
λιγότερο χρόνο και με λιγότερο κόπο.
●Θέλουμε τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών, για να
περιορίσουμε τα φαινόμενα λάθους και τα περιθώρια αλλοίωσης των αποφάσεων.
●Θέλουμε μια ουσιαστική και αποτελεσματική αφομοίωση
των αλλαγών στη διαχείριση και στη διεκπεραίωση των εργασιών.
Η εκδήλωση είναι εστιασμένη σε ένα από αυτά
τα εργαλεία.
Στην ίδρυση Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου στους Οργανισμούς Τοπικής
Αυτοδιοίκησης και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Τα προσδοκώμενα αποτελέσματα
αυτής της προσπάθειας αναμένονται ιδιαίτερα θετικά. Ορισμένα από αυτά είναι:
►Αντικειμενική και συστηματική αξιολόγηση των
διαδικασιών και των λειτουργιών του φορέα
Υποστήριξη τόσο της Διοίκησης όσο και των προϊσταμένων
των υπηρεσιών στην επίτευξη των στόχων και την εκτέλεση των καθηκόντων
►Μεγιστοποίηση της οικονομίας πόρων τόσο οικονομικών
όσο και ανθρώπινων
Επίτευξη βέλτιστης λειτουργίας του φορέα
Αύξηση της διαφάνειας και της λογοδοσίας για όλους
τους εμπλεκόμενους
►Βελτίωση της εικόνας του φορέα προς τους πολίτες και
τις επιχειρήσεις
Το θέμα έχει πολλές σημαντικές τεχνοκρατικές πτυχές
και πιστεύω ότι στη συνέχεια της συζήτησης θα αναπτυχθεί επαρκώς.
Σε αυτό το επίπεδο, το κανονιστικό, ο τρόπος προσέγγισης του θέματος είναι, μάλλον, μονοσήμαντος.
Για να έχουν οι μονάδες μια αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία, χρειάζεται:
Σε αυτό το επίπεδο, το κανονιστικό, ο τρόπος προσέγγισης του θέματος είναι, μάλλον, μονοσήμαντος.
Για να έχουν οι μονάδες μια αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία, χρειάζεται:
●►Εφαρμογή κατάλληλων προτύπων και μεθοδολογιών ελέγχου
●►Παροχή κατάλληλων εργαλείων και υποδομών
●►Εξασφάλιση της ανεξαρτησίας των ελεγκτών με την
αναφορά τους απευθείας στο μέγιστο επίπεδο διοίκησης (Δήμαρχος, Περιφερειάρχης,
Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης)
●►Επαρκής στελέχωση με υπαλλήλους όλων των ειδικοτήτων
με αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα
●►Πρόβλεψη για την πιστοποίηση των ελεγκτών και συνεχή
εκπαίδευση
●►Αλλαγή της κουλτούρας τόσο των υπαλλήλων όσο και των
αιρετών
Φυσικά, οφείλουμε να σταθμίσουμε τα οφέλη από το:
Κοινό και κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για όλους τους
φορείς (ΟΤΑ και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις)
Από την ύπαρξη κεντρικού συντονιστικού οργάνου στο
πλαίσιο λειτουργίας επιτροπών ελέγχου
Πολλά από τα παραπάνω είναι αυτονόητα και είναι
σίγουρο ότι θα ληφθούν υπόψη όταν θα έρθει η ώρα της θεσμικής δράσης.
Αυτό που
έχει μεγάλη σημασία είναι ότι ο κρατικός μηχανισμός, οι υπηρεσίες του, η
διοίκηση σε όλες τις εκφάνσεις της, μεταξύ των οποίων βρίσκονται και οι
Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οφείλουν κατά το μερίδιο που τους αναλογεί,
να υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον όπως αυτό εμπλουτίζεται κάθε φορά, από την
λαϊκή εντολή.
Σήμερα καταβάλλεται μια εξαιρετική προσπάθεια για να
γυρίσει σελίδα η χώρα και να αναστρέψει μια υφεσιακή πορεία που έχει πλήξει
εντονότερα τους πιο αδύναμους, χωρίς να εξαιρείται το σύνολο του ελληνικού λαού
από περιορισμούς και απώλειες.
Η προσπάθεια αυτή συνάντησε σημαντικές δυσκολίες, αλλά συνεχίζεται πεισματικά.
Είναι δεδομένο, ότι οποιαδήποτε θεσμική αλλαγή οφείλει να υπηρετεί αυτή την προσπάθεια, προκειμένου να αφήσουμε πίσω στρεβλώσεις δεκαετιών και δομές που υπηρετούν παλιές αντιλήψεις πολιτικής συναλλαγής και περιορισμού της έκφρασης των πολιτών.»
Η προσπάθεια αυτή συνάντησε σημαντικές δυσκολίες, αλλά συνεχίζεται πεισματικά.
Είναι δεδομένο, ότι οποιαδήποτε θεσμική αλλαγή οφείλει να υπηρετεί αυτή την προσπάθεια, προκειμένου να αφήσουμε πίσω στρεβλώσεις δεκαετιών και δομές που υπηρετούν παλιές αντιλήψεις πολιτικής συναλλαγής και περιορισμού της έκφρασης των πολιτών.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου