Η Οδηγία 51
Περίληψη: Η
Ευρωπαϊκή Ένωση έχει την δύναμη να εξαλείψει τη οικονομία της λαθραίας
διακίνησης ανθρώπων με μια μονοκοντυλιά.
Η κατάργηση της [οδηγίας] 51/2001 / ΕΚ
θα άρει την πίεση από το Δουβλίνο ΙΙ, και ακόμα θα άρει ορισμένες πιέσεις από
τις διαπραγματεύσεις για τις ποσοστώσεις.
Κατά πάσα πιθανότητα, ο περασμένος μήνας θα μείνει
στην ιστορία ως ένα σημείο καμπής στο ευρωπαϊκό μεταναστευτικό δράμα.
Η
Γερμανία, για τους πρόσφυγες από την Συρία έχει ουσιαστικά αναστείλει Δουβλίνο
ΙΙ, την Συνθήκη της ΕΕ που υποχρεώνει τους αιτούντες άσυλο να εγγράφονται στην
πρώτη ευρωπαϊκή χώρα στην οποία φθάνουν.

Για αυτούς τους ανθρώπους, μια
εικόνα έφθασε να συμβολίζει την κρίση:
Η φωτογραφία του 3χρονου αγοριού, του
Aylan Kurdi, άψυχου σε μια τουρκική ακτή. Ήταν τόσο συγκλονιστική όσο και
οικεία.
Για χρόνια, το κοινό είχε απορροφηθεί από ρεπορτάζ για πρόσφυγες που
πέθαιναν σε υπερπλήρη, μόλις αξιόπλοα σκάφη σε όλη την Μεσόγειο Θάλασσα.
Και τέτοιες εικόνες -ανεξαρτήτως της πολιτικής
αλληλεγγύης, της επαναδιαπραγμάτευσης των ποσοστώσεων, ή ακόμα και μιας
ολοκληρωμένης αναστολής της [Συνθήκης] Δουβλίνο ΙΙ- θα συνεχίσουν να εμφανίζονται. 
Οι παράνομοι διακινητές ανθρώπων θα εξακολουθούν να χρεώνουν χιλιάδες δολάρια για να στοιβάζουν απελπισμένους μετανάστες σε ετοιμόρροπες βάρκες.
Αυτό
οφείλεται στο γεγονός ότι ο κύριος λόγος που οι μετανάστες επιλέγουν βάρκες, η
οδηγία της ΕΕ 51/2001 / ΕΚ, δεν είναι σε τροχιά τροποποίησης ή, σε αυτό το
σημείο, ούτε καν συζήτησης.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Η οδηγία της ΕΕ ψηφίστηκε το 2001. Με απλά λόγια,
δηλώνει ότι οι εταιρείες μεταφορών - είτε αεροπορικές εταιρείες είτε
ναυτιλιακές- τυπικά είναι υπεύθυνες για την διασφάλιση ότι οι αλλοδαποί που
επιθυμούν να ταξιδέψουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν έγκυρα ταξιδιωτικά έγγραφα
για τον προορισμό τους. Εάν οι ταξιδιώτες φθάνουν στην ΕΕ και διώχνονται, οι
αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να πληρώσουν το τίμημα για την επιστροφή
τους στην πατρίδα τους.

«Η εφαρμογή της παρούσας οδηγίας», λέει η ρήτρα 3, «γίνεται με την
επιφύλαξη των υποχρεώσεων που απορρέουν από την Σύμβαση της Γενεύης σχετικά με
το Καθεστώς των Προσφύγων». αλλά το προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών δεν
έχει τα προσόντα για να εξετάζει τα αιτήματα των προσφύγων, και οι εταιρείες
προτιμούν να σφάλουν υπέρ της επιφύλαξης.
Στην πράξη, η προειδοποίηση
ισοδυναμεί περίπου με υποκρισία.

Αυτό λειτουργεί ως αυτόματο αποτρεπτικό -και
οδηγεί τους ανθρώπους στα πλοία των λαθρέμπορων.
Δεν υπάρχει κανένας άλλος
λόγος οι οικογένειες να πληρώνουν χιλιάδες ευρώ για χώρο πάνω σε μια πλωτή
παγίδα θανάτου αντί για μερικές εκατοντάδες ευρώ για καθίσματα σε μια σύντομη
και βολική πτήση.
Κατά πρώτον, η ΕΕ και τα κράτη-μέλη της πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για την
εξέταση αιτήσεων ασύλου, αντί να την αφήνουν στις αεροπορικές εταιρείες. Η ΕΕ
πρέπει επίσης να άρει τις κυρώσεις στις αεροπορικές εταιρείες που φέρνουν
πρόσφυγες στην Ευρώπη.

Η Γερμανία έχει ήδη άρει τα ανώτατα
όρια για τον αριθμό των προσφύγων που είναι πρόθυμη να δεχθεί και υπόσχεται να
μειώσει δραστικά τον απαιτούμενο χρόνο επεξεργασίας των αιτήσεων ασύλου. Άλλα
κράτη-μέλη μπορούν να ακολουθήσουν το παράδειγμά της, δημιουργώντας ταχύτερες
διαδικασίες για την εξέταση των αιτήσεων ασύλου και, αν είναι απαραίτητο, για
την απέλαση.
ΠΗΓΗ:foreignaffairs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου