Πέμπτη 25 Ιουνίου 2015

Η πρόταση απόφασης για τα απορρίμματα, από την παράταξη «ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑΤΡΟΠΗ & ΕΡΓΟ για το ΜΑΡΟΥΣΙ»

Το​ ​σχέδιο απόφασης του Δ.Σ​.​ που αφορά τη διαχείριση Απορριμμάτων του Δήμου​, όπως κατατέθηκε από τον επικεφαλής της  αξιωματικής αντιπολίτευσης του Δήμου Αμαρουσίου κ. Λευτέρη Μαγιάκη στον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου την Δευτέρα 22 Ιουνίου, μας εστειλε η παράταξη  «ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑΤΡΟΠΗ & ΕΡΓΟ για το ΜΑΡΟΥΣΙ» 
Η εν λόγω πρότασ​η βασίζεται σε ανάλογη απόφαση που ελήφθη πρόσφατα στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Λυκόβρυσης - Πεύκης.
Η ορθή περιβαλλοντική & οικονομική διαχείριση των αποβλήτων του Δήμου Αμαρουσίου, όπως επίσης και η κατεύθυνση του νέου ΕΔΣΝΑ για υποχρεωτική σύνταξη Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμάτων από τους Δήμους σε σύντομο χρονικό διάστημα«επιβάλλουν» την λήψη κρίσιμων αποφάσεων.
​Συνοπτικά η «ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑΤΡΟΠΗ & ΕΡΓΟ για το ΜΑΡΟΥΣΙ», προτείνει την υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων, που βασίζεται στην αποκεντρωμένη διαχείριση με έμφαση στην προδιαλογή των υλικών. 
Στόχος είναι η διαχείριση του μεγαλύτερου μέρους των απορριμμάτων να γίνεται στο επίπεδο του Δήμου, με συνέπεια τη δραστική μείωση των αποβλήτων που παραμένουν σε σύμμεικτη μορφή και οδηγούνται σε επεξεργασία και σε τελική διάθεση.
Προκειμένου να επιτευχθεί η σύνταξη του Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμάτων του Δήμου εντός των προβλεπομένων προθεσμιών, η αξιωματική αντιπολίτευση του Δήμου προτείνει, την συγκρότηση ομάδας έργου από υπηρεσιακούς παράγοντες και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου ένα από κάθε παράταξη, που θα αναλάβει να παρακολουθεί τις εργασίες της σύνταξής του, να ενημερώνει το δημοτικό συμβούλιο σε τακτική βάση για την εξέλιξη, να εισηγείται σχετικά με το θέμα καθώς και να εξετάσει τη δυνατότητα διαδημοτικής συνεργασίας με όμορους δήμους.

Πρόταση σύστασης επιτροπής για την παρακολούθηση 
της σύνταξης τοπικού σχεδίου διαχείρισης απορριμμάτων
Σύμφωνα με την παρ. Ιβ΄στοιχ.25 άρθρο 75 Ν.3463/2006, όπως προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 94 του Ν.3852/2010: Στις αρμοδιότητες των Δήμων περιλαμβάνεται η διαχείριση στερεών αποβλήτων, σε επίπεδο προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, επεξεργασίας, ανακύκλωσης και εν γένει αξιοποίησης, διάθεσης, λειτουργίας σχετικών εγκαταστάσεων, κατασκευής μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης, καθώς και αποκατάστασης υφιστάμενων χώρων εναπόθεσης (Χ.Α.Δ.Α.). Η διαχείριση πραγματοποιείται, σύμφωνα με τον αντίστοιχο σχεδιασμό, που καταρτίζεται από την Περιφέρεια κατά την ειδικότερη ρύθμιση του άρθρου 186 παρ. ΣΤ΄ αριθμ. 29 του Ν.3852/10.
Με το άρθρο 211 του Ν. 3852/2010 περί διαχείρισης στερεών αποβλήτων της Μητροπολιτικής Περιφέρειας προβλέπεται ότι: «1. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, συνιστάται ειδικός διαβαθμιδικός σύνδεσμος, ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, με έδρα την Αθήνα, στον οποίο μετέχουν η μητροπολιτική περιφέρεια Αττικής και υποχρεωτικά όλοι οι δήμοι του Νομού Αττικής. Σκοπός του συνδέσμου είναι η προσωρινή αποθήκευση, η επεξεργασία, [Αρχή Τροποποίησης]«η μεταφόρτωση», - ΠΡΟΣΘ. ΤΗΣ ΩΣ ΑΝΩ ΜΕΣΑ ΣΕ “” ΛΕΞΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡ. 5 ΤΟΥ ΑΡΘ. 17 ΤΟΥ Ν. 4071/12, ΦΕΚ-85 Α/11-4-12 η ανακύκλωση και η εν γένει αξιοποίηση και διάθεση στερεών αποβλήτων, η λειτουργία σχετικών εγκαταστάσεων, η κατασκευή μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης, καθώς και η αποκατάσταση υφιστάμενων χώρων εναπόθεσης (Χ.Α.Δ.Α.) εντός της χωρικής αρμοδιότητας της περιφέρειας Αττικής..»
Περαιτέρω ο Νόμος 4042/2012 ο οποίος ενσωματώνει στο Ελληνικό Δίκαιο την Ευρωπαϊκή Οδηγία 98/2008, προβλέπει ότι την ευθύνη διαχείρισης των αποβλήτων την έχει ο αρχικός παραγωγός ή κάτοχος, κατά συνέπεια οι πολίτες και ο Δήμος καθώς και ότι η διαχείριση των απορριμμάτων είναι με βάση την ακόλουθη ιεραρχική σειρά:
α) πρόληψη,
β) προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση,
γ) ανακύκλωση,
δ) άλλου είδους ανάκτηση, όπως ανάκτηση ενέργειας, και
ε) διάθεση.
Επίσης στον Ν. 4042/2012 προβλέπεται και τα παρακάτω ειδικά μέτρα εφαρμογής:
Άρθρο 43: «Οι οργανισμοί ή οι επιχειρήσεις που διαθέτουν σε Χώρο Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ) τα απόβλητα που κατατάσσονται στους παρακάτω κωδικούς ΕΚΑ: 20 01 08, 20 02 01, 20 02 02, 20 03 01, 20 03 02, 20 03 07 17 01, 17 02, 17 03 02, 17 05 04, 17 05 06, 17 09 04, χωρίς να έχουν προηγηθεί εργασίες επεξεργασίας (D13, R3, R4, R5, R12) επιβαρύνονται, από 1ης Ιανουαρίου 2014, με ειδικό τέλος ταφής ανά τόνο αποβλήτων που διατίθεται. Το ειδικό τέλος ταφής ορίζεται, για το 2014, σε τριάντα πέντε (35) ευρώ ανά τόνο διατιθέμενων αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε (5) ευρώ ανά τόνο έως του ποσού των εξήντα (60) ευρώ ανά τόνο.
[Αρχή Τροποποίησης](Με την παρ. 2 του άρθρου 77 του Ν. 4257/14, ΦΕΚ-93 Α/14-4-14, ορίζεται ότι : “2. Η έναρξη εφαρμογής του ειδικού τέλους ταφής που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 43 του ν. 4042/ 2012 αναστέλλεται μέχρι 31.12.2015”)[Τέλος Τροποποίησης]»
Άρθρο 44: «Τα ποσά που καταβάλλονται από την Ελληνική Δημοκρατία ως χρηματικά πρόστιμα λόγω παραβιάσεων της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα απόβλητα και την επεξεργασία των αστικών λυμάτων και που απορρέουν από πράξεις ή παραλείψεις φυσικών ή νομικών προσώπων, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) ή νομικών προσώπων των ΟΤΑ για τη διαχείριση των αποβλήτων και την επεξεργασία των αστικών λυμάτων, επιβάλλονται ως χρηματικά πρόστιμα στα πρόσωπα αυτά, Στην περίπτωση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), τα οφειλόμενα ποσά παρακρατούνται κατά τη διαδικασία κατανομής των κεντρικών αυτοτελών πόρων στους ΟΤΑ. Το ύψος του παρακρατούμενου ποσού από τους ανωτέρω πόρους είναι ανάλογο του επιβληθέντος προστίμου και επιμερίζεται στους ΟΤΑ, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον καθορισμό του.
Αν το πρόστιμο που επιβλήθηκε, οφείλεται σε υπαιτιότητα ή συνυπαιτιότητα των νομικών προσώπων των ΟΤΑ, είναι δυνατός ο συμψηφισμός οφειλών των ΟΤΑ προς τα πρόσωπα αυτά. Για τον επιμερισμό του προστίμου στους υπαίτιους ΟΤΑ συνεκτιμάται ο πληθυσμός τους και ο βαθμός συμμόρφωσης τους κατά το χρόνο καταλογισμού σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Τα ανωτέρω επιβάλλονται ανεξάρτητα από τυχόν ποινική, αστική ή διοικητική ευθύνη του φορέα ή οργανισμού, που προβλέπονται από άλλες διατάξεις.»
Με το υπ. αριθμ. πρωτ. 3109/09-04-2015 έγγραφο του Ειδικού Διαβαθμικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) , παραλάβαμε τον εγκεκριμένο από την Εκτελεστική του Επιτροπή Οδηγό Σύνταξης Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων. Ο οδηγός έχει σκοπό να υποδείξει μια διαδικασία για την εκπόνηση και την εφαρμογή τοπικών σχεδίων διαχείρισης από τους Δήμους (ΤΣΔ), στο πλαίσιο της εφαρμογής ενός νέου μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων, που αφορά στην αποκεντρωμένη διαχείριση με έμφαση στην προδιαλογή των υλικών. Στόχος είναι η διαχείριση του μεγαλύτερου μέρους των απορριμμάτων να γίνεται στο επίπεδο του Δήμου, με συνέπεια τη δραστική μείωση των αποβλήτων που παραμένουν σε σύμμεικτη μορφή και οδηγούνται σε επεξεργασία και σε τελική διάθεση.
Για να λειτουργήσει η τοπική διαχείριση με κοινωνικό, περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος θα πρέπει:
 Να αναπτύξει νέες δράσεις, στη βάση ενός συνολικού σχεδίου και όχι αποσπασματικά, στην κατεύθυνση των τριών βασικών προτεραιοτήτων της ιεράρχησης (πρόληψη, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση - κομποστοποίηση).
• Να βελτιώσει τις υπηρεσίες του δήμου σε σχέση με την καθαριότητα και τη διαχείριση των αποβλήτων.
• Να προωθήσει δράσεις ενημέρωσης του κοινού και να πετύχει τη μέγιστη κοινωνική συμμετοχή και συναίνεση.
• Να τροφοδοτήσει με στοιχεία/προτάσεις τη διαδικασία αναθεώρησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ)
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω καθώς & την ορθή περιβαλλοντική & οικονομική διαχείριση των αποβλήτων του Δήμου μας, όπως επίσης και την κατεύθυνση του νέου ΕΣΔΑ για υποχρεωτική σύνταξη ΤΣΑΔΑ από τους Δήμους σε σύντομο χρονικό διάστημα παρακαλούμε όπως αποφασίσετε για:
Tην συγκρότηση ομάδας έργου που θα αναλάβει να παρακολουθεί, να ενημερώνει το συμβούλιο σε τακτική βάση για την εξέλιξη και να εισηγείται σχετικά με το θέμα, η οποία θα αποτελείται από υπηρεσιακούς παράγοντες και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου
Το δημοτικό συμβούλιο αφού έλαβε υπόψη του την ανωτέρω εισήγηση καθώς και:
1. Το άρθρο 65 του Ν. 3852/2010, περί αρμοδιοτήτων του Δημοτικού Συμβουλίου
2. Την παρ. Ιβ΄στοιχ.25 άρθρο 75 Ν.3463/2006, όπως προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 94 του Ν.3852/2010, περί αρμοδιοτήτων Δήμων
3. το άρθρο 211 του Ν. 3852/2010 περί διαχείρισης στερεών αποβλήτων της Μητροπολιτικής Περιφέρειας Αττικής
4. Τον Νόμο 4042/2012 ο οποίος ενσωματώνει στο Ελληνικό Δίκαιο την Ευρωπαϊκή Οδηγία 98/2008 περί διαχείρισης αποβλήτων
5. το υπ. αριθμ. πρωτ. 3109/09-04-2015 έγγραφο του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ), περί Οδηγού Σύνταξης Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων.
μετά από διαλογική συζήτηση 
                                                              ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ
Τη συγκρότηση ομάδας έργου που θα αναλάβει να παρακολουθεί, να ενημερώνει το συμβούλιο σε τακτική βάση για την εξέλιξη και να εισηγείται σχετικά με το θέμα, η οποία θα αποτελείται από υπηρεσιακούς παράγοντες και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, στα οποία θα περιλαμβάνεται τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος από κάθε παράταξη,  με στόχο να επιτευχθεί η σύνταξη του τοπικού σχεδίου διαχείρισης απορριμμάτων (ΤΣΔΑ) εντός των προβλεπομένων προθεσμιών και να εξεταστεί η δυνατότητα διαδημοτικής συνεργασίας με όμορους δήμους.

                                                                            22/6/2015
                                       «ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑΤΡΟΠΗ & ΕΡΓΟ για το ΜΑΡΟΥΣΙ» 
                                                                 «giatomarousi@gmail.com»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου