Ενώπιον της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας τίθεται - έπειτα από δύο αναβολές - την Παρασκευή 5 Μαρτίου, η πολύκροτη υπόθεση του εμπορικού κέντρου The Mall στο Μαρούσι. Με το θέμα ασχολουνται αρκετές εφημερίδες, οι οποιες επισημαίνουν τα εξής:
Μετέωρο το Mall στο ΜαρούσιΣτον αέρα βρίσκεται το εμπορικό κέντρο The Mall στο Μαρούσι, σύμφωνα με εισήγηση ενώπιον της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία ζητείται να κηρυχθεί αντισυνταγματικός ο νόμος του 2003 που επέτρεψε την ανέγερσή του.
Η πρόταση του Συμβούλου Επικρατείας Ν. Ρόζου ανοίγει τον δρόμο για μεγάλες ανατροπές, καθώς βάζει φραγμό στη μεθόδευση να περνάνε πολεοδομικές ρυθμίσεις με νόμο στη Βουλή προκειμένου να αποφεύγεται ο δικαστικός έλεγχος. Σε αντίθεση με την πάγια νομολογία που επιτρέπει την προσβολή στο ΣτΕ μόνο διοικητικών πράξεων, ο κ. Ρόζος προτείνει να μπορεί να ελέγχεται ευθέως ένας νόμος για το αν είναι αντισυνταγματικός ή όχι, ώστε να μη φαλκιδεύεται το δικαίωμα του πολίτη για δικαστική προστασία.
Με τον επίμαχο νόμο 3207/2003 τροποποιήθηκαν, εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και παρά τις αντιρρήσεις του ΣτΕ, τα πολεοδομικά σχέδια στο Μαρούσι και υπερδιπλασιάστηκε ο συντελεστής δόμησης με συνέπεια να επιβαρυνθεί η ζώνη με τεράστια κτίρια, όπως το εμπορικό κέντρο The Mall. Και όλα αυτά χωρίς να προβλέπεται η έκδοση υπουργικών αποφάσεων για τη μελέτη περιβαλλοντικών όρων και οικοδομικών αδειών οι οποίες θα μπορούσαν να προσβληθούν στο ΣτΕ. Θυμίζουμε ότι προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις είχαν προβλέψει τη λειτουργία στο Χωριό Τύπου «χώρου υποδοχής πολεοδομικού κέντρου», αλλάζοντας τη χρήση γης που ήταν αμιγούς κατοικίας. Και ενώ είχαν κριθεί από το ΣτΕ ως αντισυνταγματικές, η Πολιτεία όχι μόνο δεν συμμορφώθηκε με τη δικαστική κρίση αλλά πέρασε χειρότερες ρυθμίσεις με τον νόμο «περί ολυμπιακής προετοιμασίας» του 2003, με αποτέλεσμα να αυξηθεί κατά πολύ ο συντελεστής δόμησης.
Σύμφωνα με την εισήγηση του κ. Ρόζου, η ανέγερση του εμπορικού κέντρου επιφέρει επιδείνωση στο οικιστικό περιβάλλον αλλά και στους όρους διαβίωσης των κατοίκων κατά παράβαση του άρθρου 24 του Συντάγματος, αφού αυξήθηκε ο συντελεστής δόμησης χωρίς να υπάρχει ειδικός πολεοδομικός λόγος που το επιβάλλει. Την προσφυγή στο ΣτΕ έχουν υποβάλει κάτοικοι του Αμαρουσίου που ζητούν να ακυρωθεί ο νόμος.
(Της ΒΑΝΑΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ -http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=137095)
Η «ΗΜΕΡΗΣΙΑ» τονίζει μεταξυ αλλων, από την πλευρά της:
...Ειδικότερα, το ανώτατο ακυρωτικό Δικαστήριο θα πρέπει :
α) να κρίνει αν είναι αρμόδιο να εξετάσει τη συνταγματικότητα της μεθόδου να θεσπίζονται με νόμο όλες οι απαραίτητες άδειες για ένα έργο. ?πρακτική που χρησιμοποιήθηκε στο The Mall, και σε άλλα ολυμπιακά έργα-. Το 2008 (απόφαση 391) το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ, έκρινε ότι η πρακτική αυτή αντίκειται στο Σύνταγμα γιατί δεν επιτρέπει την άσκηση προσφυγών ενάντια στο ίδιο το έργο, άρα στερεί από τον πολίτη το δικαίωμα στη δικαστική προστασία.
β) την επιβάρυνση της περιοχής από την ανέγερση του εμπορικού κέντρου, όπως είχε καταλήξει προηγούμενη απόφαση του Ε΄ Τμήματος του ΣτΕ.
Το Ε΄ Τμήμα είχε κρίνει ότι η κατ’ εξαίρεσιν έγκριση συντελεστή δόμησης 2 και εμπορικών χρήσεων για την ανέγερση του The Mall σε μια περιοχή αμιγούς κατοικίας οδήγησε στην επιδείνωση του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος της περιοχής.
Το εμπορικό κέντρο «The Mall» των 75.000 τ.μ. εγκαινιάστηκε το Νοέμβριο του 2005 και βρέθηκε στο επίκεντρο δικαστικής διαμάχης πριν ακόμη λειτουργήσει. Η επιτροπή κατοίκων του Αμαρουσίου που έχει προσφύγει στα δικαστήρια κατηγορώντας το δήμαρχο Αμαρουσίου Παναγιώτη Τζανίκο για την υλοποίηση του εμπορικού κέντρου.
Όπως λέει η Επιτροπή Κατοίκων, όταν εγκαινιάστηκε το The Mall, δεν διέθετε τίτλους ιδιοκτησίας, καθώς είναι χτισμένο σε οικόπεδο που δεν ανήκε στην ιδιοκτήτρια εταιρεία, αλλά στον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας και είχε απαλλοτριωθεί για την κατασκευή εργατικών κατοικιών. Στη συνέχεια, Φλεβάρη του 2006, μεταβιβάστηκε στη Lamda Development Α.Ε. και αφού λειτουργούσε ήδη το ε?πορικό κέντρο, αλλά τα καταστήματα που φιλοξενούνται δεν έχουν άδεια λειτουργίας, καθώς δεν έχουν ελεγχθεί από την Πολεοδομία και την Πυροσβεστική.
Το χρονικό της ανέγερσης
Το Μάρτιο του 2001 ο Δήμος Αμαρουσίου υπογράφει μνημόνιο συνεργασίας με τον «Αθήνα 2004» για το «Χωριό Τύπου», 202 στρεμμάτων, που θα φιλοξενήσει 5.585 δημοσιογράφους.
Τα περισσότερα ανήκαν στο δήμο ή αγοράστηκαν από ιδιώτες.
Τον Οκτώβριο o δήμαρχος και η ολλανδική εταιρεία MDC παρουσιάζουν το σχέδιό τους για εμπορικό κέντρο εντός της έκτασης, και ο ΟΕΚ συμφωνεί να παραχωρήσει 43 στρέμματα στο δήμο, ?ε αντάλλαγμα -εκτός από χρήματα- την κατασκευή γραφείων για τον Οργανισμό, στην ίδια έκταση.
Τον Οκτώβριο o δήμαρχος και η ολλανδική εταιρεία MDC παρουσιάζουν το σχέδιό τους για εμπορικό κέντρο εντός της έκτασης, και ο ΟΕΚ συμφωνεί να παραχωρήσει 43 στρέμματα στο δήμο, ?ε αντάλλαγμα -εκτός από χρήματα- την κατασκευή γραφείων για τον Οργανισμό, στην ίδια έκταση.
Η χρήση γης όμως ήταν αμιγούς κατοικίας.
Με το νόμο 2947/2001, του ΥΠΕΧΩΔΕ, προβλέπεται για πρώτη φορά λειτουργία «χώρου υποδοχής πολεοδομικού κέντρου» με Συντελεστή Δόμησης 1, αλλάζοντας έτσι τη χρήση γης που ήταν αμιγούς κατοικίας.
Με το νόμο 2947/2001, του ΥΠΕΧΩΔΕ, προβλέπεται για πρώτη φορά λειτουργία «χώρου υποδοχής πολεοδομικού κέντρου» με Συντελεστή Δόμησης 1, αλλάζοντας έτσι τη χρήση γης που ήταν αμιγούς κατοικίας.
Ακολούθως η Lamda Development εξαγόρασε το 95% της Δημοτικής Επιχείρησης, η οποία ελέγχει την έκταση των 43 στρεμμάτων.
Οι εκτάσεις, ωστόσο, δεν διαθέτουν τον απαραίτητο συντελεστή δόμησης. Ακολουθεί η τροπολογία της Βάσως Παπανδρέου που ανεβάζει τον συντελεστή δόμησης στο 2 για τα συγκεκριμένα στρέμματα.
Οι εκτάσεις, ωστόσο, δεν διαθέτουν τον απαραίτητο συντελεστή δόμησης. Ακολουθεί η τροπολογία της Βάσως Παπανδρέου που ανεβάζει τον συντελεστή δόμησης στο 2 για τα συγκεκριμένα στρέμματα.
Ασφαλιστικά μέτρα που θα γίνουν δεκτά τον Ιούνιο του 2002 διακόπτουν το έργο και η απόφαση του ΣτΕ τον Απρίλιο του 2003 αναφέρει ότι κατασκευή του έργου παραβιάζει το άρθρο 24 του Συντάγματος και επιβαρύνει ανεπανόρθωτα το περιβάλλον με αποτέλεσμα να ακυρώνονται οι υπουργικές σχετικές και να κρίνεται αντισυνταγματικός ο νόμος για την αλλαγή χρήσης της γης και σταματαέι το έργο.
Το κτίριο νομιμοποιείται λίγους μήνες αργότερα με το νόμο 3207/2003 «Περί Ολυμπιακής Προετοιμασίας». Μειώνει τον συντελεστή σε 1,9 αλλά επεκτείνει τη χρήση γραφείων και σε άλλο οικοδομικό τετράγωνο.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12334&subid=2&pubid=25989259
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12334&subid=2&pubid=25989259
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου