Δευτέρα 10 Μαρτίου 2014

Το εμπόριο των χρήσεων γης & το μαύρο χρήμα

Δημιουργούν μεγάλα εμπορικά κέντρα που θα αποτελειώσουν το ιστορικό κέντρο & τον ιστό των προαστίων
Του πολιτικού μηχανικού, ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΟΤΣΩΝΗ
Οι ρυθμίσεις για τις χρήσεις γης υποκρύπτουν τεράστιο πολεοδομικό, οικονομικό και φορολογικό σκάνδαλο.
ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ Περιβάλλοντος έδωσε στη δημοσιότητα σχέδιο προεδρικού διατάγματος, με το οποίο προτίθεται να τροποποιήσει την κατηγοριοποίηση - ομαδοποίηση των «χρήσεων γης».

Δηλαδή προβλέπει τη συγκέντρωση σε ομάδες των διάφορων λειτουργιών που αναπτύσσονται σε μία πόλη, έτσι ώστε αφού χωρίσει την πόλη σε διακεκριμένες περιοχές, να καθορίσει σε κάθε μία από αυτές τις περιοχές τις λειτουργίες μιας μόνον κατηγορίας-ομάδας, που επιτρέπονται να εγκατασταθούν σε αυτήν, ώστε να μη συνυπάρχουν (και να μη γειτνιάζουν) κτήρια με χρήσεις (λειτουργίες) οι οποίες δεν συμβαδίζουν μεταξύ τους.
Κατηγορίες χρήσεων
Φυσικά με την πολεοδομική μελέτη κάθε περιοχή της πόλεως (πολεοδομική ενότητα) διαμορφώνεται και εξοπλίζεται με εκείνα τα πολεοδομικά χαρακτηριστικά και εφόδια τα οποία την καθιστούν ικανή για την εγκατάσταση των λειτουργιών μιας και μόνο συγκεκριμένης κατηγορίας. (Π.χ. μέγεθος κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, σχολεία , νηπιαγωγεία, εκκλησίες, πράσινο, πλατείες, νοσηλευτικές μονάδες κ.λπ.).

Συνεπώς στις περιοχές της πόλης που θα επιτρέπεται η εγκατάσταση μόνο κατοικιών (περιοχή αμιγούς κατοικίας) δεν θα επιτρέπεται και η λειτουργία βιομηχανιών, αφού αυτό θα καθιστούσε αφόρητη και κατ' ουσία αδύνατη τη ζωή των κατοίκων.
Επιπροσθέτως δεν θα είναι ικανή, αυτή η περιοχή αμιγούς κατοικίας, να δεχθεί την εγκατάσταση λειτουργιών που ανήκουν σε άλλη κατηγορία, αφού ο πολεοδομικός εξοπλισμός της δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τις ειδικότερες πολεοδομικές ανάγκες αυτής της κατηγορίας.
Οικιστικές συνθήκες
Επιβάλλεται ακόμη οι διάφορες περιοχές των πόλεων να διαρθρώνονται με τρόπο, ώστε να μη γειτνιάζουν περιοχές με μεγάλη διαφορά οικιστικής φόρτισης. Δηλαδή δεν πρέπει να γειτνιάζουν περιοχές αμιγούς κατοικίας με περιοχές βιομηχανιών ή υπερτοπικών χρήσεων και λειτουργιών που απευθύνονται στην ευρύτερη περιφέρεια (συναθροίσεως μεγάλου όγκου, μεγάλα εμπορικά κέντρα κ.λπ.), διότι αυτό ανατρέπει τις ήπιες οικιστικές συνθήκες που έχει αποφασιστεί, με την πολεοδομική μελέτη, να επικρατούν σε αυτές τις περιοχές. Αντιθέτως η μετάβαση από περιοχές χαμηλής οχλήσεως σε περιοχές υψηλής οχλήσεως πρέπει να γίνεται προοδευτικά, διά της παρεμβολής κατηγοριών χρήσεων χαμηλότερης οχλήσεως, άλλως πρέπει να παρεμβάλλεται ικανός χώρος που θα επιτρέπει την απόσβεση της όχλησης και φυσικά μέριμνα και σχεδιασμός για την αποτροπή των συνεπειών εξ αυτής της γειτνιάσεως, π.χ. πρέπει οι οδοί προσπελάσεως σε μια βιομηχανική περιοχή ή σε μια περιοχή υπερτοπικών λειτουργιών ούτε να διέρχονται από περιοχή αμιγούς κατοικίας, αλλά ούτε να αποτελούν τις οδούς οριοθετήσεώς της.
Αυτές οι πολεοδομικές δεσμεύσεις δεν είναι καινούργιες και ακολουθούν την πολεοδομική επιστήμη από της συστάσεώς της, αφού συνεπάγονται τον ορθολογισμό στον οποίο οφείλει να υπακούει η πολεοδομία (βλ. τους οικισμούς Π. Ψυχικού, Φιλοθέης, Κηφισιάς κ.λπ., που δημιουργήθηκαν πριν από τη δεκαετία του '30 και στους οποίους καθορίστηκαν όροι δομήσεως που τα τελευταία χρόνια έχουν αποτελέσει συμπεράσματα της πολεοδομικής επιστήμης).
Στο προεδρικό διάταγμα του ΥΠΕΚΑ περιλαμβάνεται και μία διάταξη, που δεν έχει καμία σχέση με την κατηγοριοποίηση των χρήσεων-λειτουργιών, αλλά αυθαίρετα και ξεκομμένα καθορίζει ότι «επί των οδών του βασικού οδικού δικτύου της Αθήνας θα επιτρέπεται η εγκατάσταση μεγάλων εμπορικών κέντρων-πολυχώρων ψυχαγωγίας (πολυκινηματογράφοι) και θεματικών πάρκων (τα γνωστά τεράστια λούνα παρκ) και μάλιστα χωρίς καμία ειδικότερη δέσμευση και χωρίς να καθορίζεται και σε ποιο βάθος πόσων οικοδομικών τετραγώνων από αυτούς τους δρόμους θα επιτρέπεται αυτό. Το μήκος όμως του βασικού οδικού δικτύου της Αθήνας, δηλαδή οι δρόμοι από τους οποίους διέρχονται λεωφορεία, είναι τεράστιο και το μεγαλύτερο κομμάτι του διέρχεται ή διασχίζει περιοχές αμιγούς κατοικίας, που στο μεγαλύτερο μέρος τους είναι ήδη διαμορφωμένες αποκλειστικά με χρήση κατοικίας. Συνεπώς τυχόν εγκατάσταση σε αυτές τις περιοχές μεγάλων εμπορικών κέντρων κ.λπ. υπερτοπικών χρήσεων θα καταστρέψει τις ήπιες οικιστικές συνθήκες που επικρατούν σε αυτές και θα καταστήσει αδύνατη τη διαβίωση των κατοίκων τους. Ετσι θα σπεύσουν οι πάντες να ωφεληθούν από τις υπεραξίες που δημιουργεί αυτή η μετατροπή των χρήσεων και να δημιουργήσουν μεγάλα εμπορικά κέντρα, που θα αποτελειώσουν το εμπορικό-ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας και θα εξαρθρώσει τον οικιστικό ιστό των προαστίων, επεκτείνοντας έτσι την καταστροφή των οικιστικών συνθηκών των κατοίκων σε ακόμη μεγαλύτερη έκταση, που συνεπάγεται και την καταστροφή και απαξίωση της περιουσίας τους.Η ρύθμιση αυτή είναι και αντιεπιστημονική, διότι η διαμόρφωση της φυσιογνωμίας μιας πόλης, μιας περιοχής της, ενός προαστίου ή ενός οικισμού δεν μπορεί να καθορίζεται από το νομοθέτη, αλλά από την πολεοδομική επιστήμη που καθορίζει τις οικιστικές συνθήκες για την οποία την προορίζει και από τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, που επιβάλλουν ένα ελάχιστο οικιστικής φόρτισης και στάθμης οχλήσεως στις περιοχές κατοικιών, ώστε να καθίσταται δυνατή η διαβίωση των πολιτών.
Σε αντίθεση με την ανωτέρω διάταξη, στο ν/σ για το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας επισημαινόταν ότι αυτή η μεταβολή δημιουργεί υπεραξία την οποία πρέπει να εισπράξουν οι δήμοι και να τη χρησιμοποιήσουν για έργα που θα αντιμετωπίσουν την οικιστική επιβάρυνση την οποία θα προκαλέσει αυτή η μετατροπή (εάν και εφ' όσον τούτο ήταν δυνατόν να επιτευχθεί) Συγκεκριμένα με αυτό το ν/σ προτεινόταν η θέσπιση ταυτόσημης διάταξης, με την οποία επιτρεπόταν η μετατροπή των ισχυουσών χρήσεων γης επί ολοκλήρου της εντός σχεδίου περιοχής της πρωτεύουσας σε υπερτοπικές χρήσεις, προκειμένου να επιτρέπεται η εγκατάσταση μεγάλων εμπορικών κέντρων, χώρων αναψυχής και θεματικών πάρκων, αδιακρίτως και χωρίς καμία δέσμευση.
Στην εισηγητική όμως έκθεση αυτού του ν/σ επισημαινόταν ότι αυτή η μεταβολή των ισχυουσών «χρήσεων γης» δημιουργεί υπεραξία (σ.σ. οικοπεδική) και προτεινόταν η είσπραξη αυτής της «υπεραξίας» από τους δήμους, για τη δημιουργία έργων αντιμετωπίσεως της προκαλούμενης οικιστικής επιδείνωσης! Φυσικά με αυτό το ν/σ δεν επιβάλλονταν μέτρα για τον προσδιορισμό αυτής της υπεραξίας ούτε μέτρα για τον τρόπο εισπράξεώς της, ώστε να παραμένει απροσδιόριστη και ανείσπρακτη, αφού δεν υπάρχει σχετική νομοθετική ρύθμιση.
Μαύρο χρήμα
Είναι επομένως φανερό το τεράστιο πολεοδομικό, οικονομικό και φορολογικό σκάνδαλο που κρύβεται πίσω από τη ρύθμιση, αφού, λόγω των «αδυναμιών» του πολεοδομικού και φορολογικού καθεστώτος, δεν αποκαλύπτεται, δεν προσδιορίζεται και συνεπώς δεν φορολογείται αυτό το τεράστιο κέρδος. Υπεραξία που αποτελεί μαύρο χρήμα και σκάνδαλο που, στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν χρειάζεται η Βουλή για να το νομοθετήσει, έφτασε ένας Μανδαρίνος για να το «προσθέσει» σε ένα Π.Δ., που δεν περνάει από τη Βουλή, και ένας υπουργός, που δεν «καταλαβαίνει» τις τραγικές συνέπειες που έχει για την υγεία και την περιουσία των κατοίκων της Αθήνας.
Εξακολουθώντας όμως η κυβέρνηση την πρακτική του παρελθόντος, κατά την οποία θεσπίζονταν διατάξεις που δημιουργούσαν οικονομικά σκάνδαλα και επιδεικνύοντας τόσο οσφυοκαμπτισμό στη διαπλοκή και, αν θέλετε, στις απαιτήσεις του ξένου κεφαλαίου, οδηγούμαστε στην απόλυτη καταστροφή, αφού ενώπιον αυτών το μόνο που ενδιαφέρει τους ντόπιους και ξένους «επενδυτές» είναι αυτά που θα αρπάξουν πριν από την κατάρρευση.
Και όλα αυτά τη στιγμή που καταδυναστεύεται ο λαός από τέτοιες πολιτικές πρακτικές, που η συνέχισή τους θα οδηγήσει σε εθνική καταστροφή!
                                                     ……………………………………..
                                          ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
                                  ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΑΘΗΝΑΣ
                                      ΑΘΗΝΑ – ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
                                      ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ
                                                    ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
                                                             ΑΘΗΝΑΣ / ΑΤΤΙΚΗΣ 2021

H διαχείριση της πυκνότητας και της συνεπαγόμενης ΥΠΕΡΑΞίας γης.   
Υπό το πρίσμα βελτίωσης
4.7.7.  Εργαλεία πολιτικής γης
Για την εφαρμογή της πολιτικής και των στόχων του Ρυθμιστικού και για την αύξηση της αποτελεσματικότητας και του κοινωνικού προσανατολισμού του συστήματος χωρικού σχεδιασμού, προτείνεται να καθιερωθούν θεσμοί και εργαλεία πολιτικής γης με τη μορφή νέων ή με βελτιώσεις των υφιστάμενων, τα οποία αποσκοπούν:
Στη δικαιότερη κατανομή της ΥΠΕΡΑΞίας γης που προκύπτει από την αστική ανάπτυξη, με τη «παρακράτηση» μέρους αυτής από το δημόσιο και την αναδιανομή της σε έργα περιβαλλοντικής και πολεοδομικής αναβάθμισης, των οποίων η αναγκαιότητα προκύπτει ως συνέπεια από την αστική ανάπτυξη.

………………………………………………………………………………………………………..
Σε αυτό το κείμενο θα δείτε την υπεράξια που κερδίζουν ορισμένοι μεγαλοεργολάβοι καθώς και την κατάργηση των προστίμων που έχουν επιβληθεί από τη Πολεοδομία του Δήμου, που και αυτά καταργούνται βάσει της αλλαγής των χρήσεων γης που επέτυχε ο Δήμος ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
Η ανάγνωση του είναι κουραστική, αλλά παρατίθεται για όσους μπορεί \να θεωρούν υπερβολικές τις κατά του Δήμου κατηγορίες του Συλλόγου

                                ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
3 Απόσπασμα από υπόμνημα επί της αιτήσεως ακυρώσεως
του π.δ/γτος με το οποίο άλλαξε ο Δήμος Αμαρουσίου τις ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ
Α.  ·      Η μεταβολή των χρήσεων γης  που επήλθε με το π.δ. του υπ΄αριθ.  Φεκ. 151/2013 αποτελεί οικονομικό σκάνδαλο σε βαθμό κακουργήματος. Καταργεί επιβληθέν πρόστιμο 7.000.000 ευρώ ( κτίριο πρώην ΒΙΛΛΑ ΣΕΝΤΕΡ) , νομιμοποιεί παράνομα κτίρια, τα πρόστιμα των οποίων ανέρχονται σε ……………., αυξάνει την αξία των ανωτέρω κτιρίων .
Κεφάλαιο Α.
1.    Νομιμοποίηση Κτιρίων με αυθαίρετη αλλαγής χρήσεων. Κατάργηση επιβληθέντων και εκκρεμούσαν προστίμων ύψους 38.000.000 ευρώ. Ούτε ο τελευταίος νόμος δεν επέτρεψε τη νομιμοποίηση τους.
2.    Η μετατροπή των χρήσεων γης δημιουργεί Υπεραξία.
3.    Λόγοι σκοπιμότητας.
1.    Νομιμοποίηση με το προσβαλλόμενο Κτιρίων τα οποία έκαναν αλλαγή χρήσης σε μη επιτρεπόμενη ή για τα οποία εκδόθηκαν οικοδομικές άδειες, που ακυρώθηκαν μετά από προσφυγές στη Δικαιοσύνη , επειδή επέτρεψαν μη επιτρεπόμενες χρήσεις Κατάργηση επιβληθέντων και εκκρεμούσαν προστίμων ύψους 38.000.000 ευρώ., για  τα οποία Ούτε ο τελευταίος νόμος δεν επέτρεψε τη νομιμοποίηση τους.
Με το προσβαλλόμενο νομιμοποιούνται κτίρια σε έξη περιπτώσεις, των οποίων ακυρωθήκαν ή ανακλήθηκαν οι οικοδομικές άδειες,  επειδή είτε δι΄ αυτών επετράπησαν τους  χρήσεις εμπορικές σε περιοχές αμιγούς κατοικίας, είτε επειδή έκαναν αυθαίρετη αλλαγή χρήσης σε μη επιτρεπόμενες, με συνέπεια να  καταργούνται τα πρόστιμα που τους βαρύνουν 38.000.000 ευρώ.
Το πρώτο κτίριο, έχει δομημένη επιφάνεια 9.000 τ. μ., ευρίσκεται επί της οδού Φραγκοκλησιάς , αριθ, 2, εντός του  οικοδομικού τετράγωνου 517 , στο οποίο επιτρέπονται οι χρήσεις της αμιγούς κατοικίας  από αμιγούς κατοικίας και η οικοδομική του άδεια έχει  εκδοθεί για χρήση Ιδιωτικού Πολιτιστικού Κέντρου.  Η έκδοση της οικοδομικής του άδειας έγινε   χωρίς να υφίσταται εγκεκριμένο καταστατικό Πολιτιστικού  Κέντρου από το αρμόδιο υπουργείο , λογω δε του τεραστίου μεγέθους του ήταν προφανές ότι δεν θα  απευθύνονταν  στην εξυπηρέτηση της πολεοδομικής ενότητας στην οποία ευρίσκεται αλλά στον ευρύτερο χώρο του συγκροτήματος της Αθήνας, γεγονότα τα οποία προσδιόριζαν το παράνομο εκδόσεως αυτής οικοδομικής του αδείας.
Αυτό το κτίριο, από την ολοκλήρωση του έως σήμερα  δεν χρησιμοποιήθηκε ως Πολιτιστικό Κέντρο αλλά ως  κτήριο καταστημάτων και γραφείων, με συνέπεια, μετά από καταγγελία κατοίκων και συλλόγων , να επιβληθούν  από το Πολεοδομικό γραφείο του Δήμου πρόστιμα.
Τα  πρόστιμα,  όπως σημειώνεται με την  υπ΄ αριθμ 21/2012 έκθεση αυτοψίας του πολεοδομικού γραφείου του Δήμου Αμαρουσίου ,  ανέρχονται για με την κατασκευή σε 4.046 401,50 ευρώ , για δε την διατήρηση  σε  674.400,25 ευρώ ετησίως , τοα οποίο σήμερα, δυο χρόνια μετά την αποπεράτωση του ανέρχεται  συνολικώς σε 5,394.202,00 ευρώ, τα δε κέρδη απ΄την υπεραξία που δημιουργεί αυτή η μετατροπή της χρήσης του κτιρίου εκτιμώνται σε 4.000 ευρώ/τ.μ. για κάθε  τ.μ κατοικιών που χρησιμοποιείται για γραφεία και 10.000 ευρώ για κάθε μέτρο κατοικίας που χρησιμοποιείται σαν κατάστημα. Επομένως το συνολικό το κέρδος από αυτές τις  υπεραξίες κέρδος ανέρχονται σε 3.000 χ 6.000 (κατοικίας) + χ+ 10.000 χ 3.000 ( καταστημάτων )  = 48.000.000  ευρώ και είναι αφορολόγητα !
Με το προσβαλλόμενο  π.δ.  στο οικοδομικό τετράγωνο 517  μετατράπηκε η χρήση από αμιγούς κατοικίας σε Πολεοδομικό Κέντρο ΠΚ 2  και συμφώνα με το υπ΄ αριθ. 005312/21.1.203 έγγραφο [1] του πολεοδομικού γραφείου του Δήμου Αμαρουσίου  αναθεωρήθηκε η  οικοδομική του άδεια και άλλαξε η χρήση του κτιρίου σε κτιρίου Γραφείων.;
«Σας γνωριζουμε ότι εκδόθηκε η υπ΄αριθ. 046905/13.6.2012αναθεωρηση της υπ΄αριθ, 37/2009 οιιοδομικής άδειας . που αφορά νομιμοποίηση με το αρθρο 22λογω υπαγωγής στο Ν. 4011/10, για αλλαγή χρήσης σε γραφεία και διαρυθμίσεις , στο ακίνητο επί της οδού Φραγκοκκλησίας 3α και Γρανικού ιδιοκτησίας ΜΑΡΟΥΣΙ  PLAZA.», δηλαδή νομιμοποιήθηκε.
Αυτό το  Ο.Τ. είναι εκείνο για το οποίο ο Δήμος Αμαρουσίου δια τριών δημοτικών του συμβούλων κατέθεσε προσφυγή  στο Δικαστήριο σας για να ακυρώσει τη μεταβολή των χρήσεων σε αυτό το Ο.Τ. , προκειμένου να μην καταργηθούν ανωτέρω πρόστιμα , συμφώνα με την δημοσιευμένη επιστολή του Δημάρχου Αμαρουσίου προς τον σύλλογο «Νέας Φιλοθέης» κατά την οποία :
«Σε κάθε περίπτωση πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τα εξής :
1.  Ο Δήμος Αμαρουσίου προφανώς και δεν μπορεί να συμφωνεί με τις τελικές ρυθμίσεις χρήσεων γης του συγκεκριμένου Π.Δ., τόσο στο Σύνολο όσο και σε όσο αφορά στην Α. Φιλοθέη. Πως είναι δυνατόν να συμφωνήσουμε με ένα σχέδιο που προβλέπει  δυσμενέστερες χρήσεις απ΄τις δικές  μας προτάσεις.
2. Την έμπρακτη αντίθεση μας στο περιεχόμενο στο συγκεκριμένες περιεχόμενο την εκφράσαμε μέσω της προσφυγής , που κατέθεσαν στο ΣΤΕ ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Ε. Γαρδέλης και οι δημοτικοί σύμβουλοι της παράταξης της Διοίκησης κ. κ. Δ. Καμπούκος και δ. Σμυρνής. Η προσφυγή αυτή κατά κύριο λόγο εδράζεται στο γεγονός ότι α) δεν λήφθηκε υπ΄οψιν η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για το συγκεκριμένο θέμα, β) ότι το κεντρικό ΣΧΟΠ δεν συνεδρίασε για να αποφανθεί για της προτάσεις του Δήμου και  γ) ότι με το συγκεκριμένο Π.Δ. νομιμοποιούνται παράνομα κτίρια που κατασκευάστηκα με άδειες αμιγούς κατοικίας.
Σε κάθε περίπτωση θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι, ο Δήμος Αμαρουσίου και τα στελέχη της η σημερινής διοίκησης, έχοντας στο πλευρό τους την μεγάλη πλειοψηφία των συμπολιτών μας, θα δώσει μα αποφασιστικότητα την μάχη για να διαφυλάξει το προάστιο από περεταίρω υποβάθμιση της οικιστικής του φυσιογνωμίας.» 
και παρά ταύτα παρουσιάστηκε κατά την εκδίκαση της αιτήσεως ακυρώσεως του προβαλλόμενου π.δ., το οποίο  επέβαλλε αυτή την αλλαγή χρήσεως και συνεπώς επέβαλλε την νομιμοποίηση του κτιρίου και την κατάργηση των ανωτέρω πρόστιμων,  υποστηρίζοντας το νόμιμο αυτού, ενώ εάν ήταν συνεπής , με όσα διακηρύσσει στο Λαό του Αμαρουσίου, με την ανωτέρω επιστολή του, θα διαφοροποιόταν   ως προς την μετατροπή της χρήσης του οικοπέδου αυτού του κτιρίου. Και δεν θα απασχολούσαμε το Δικαστήριο σας με το ζήτημα αυτό, αν αυτό δεν αποτελεί έναν ακόμη λόγο ακυρώσεως του π. δ. , προκειμένου να μην εμφανίζεται ο Δήμος Αμαρουσίου ωσάν να εκβιάζει τον ιδιόκτητη αυτού του κτηρίου, αφού απ΄ τη μια μεριά προσέφυγε για να ακυρώσει την ρύθμιση του συγκεκριμένου Ο.Τ.,  συμφώνα με την επιστολή του Δημάρχου προς τον σύλλογο «Νέας Φιλοθέης» και απ΄την άλλη να παρεμβαίνει στην παρούσα δίκη με μοναδικό αίτημα το σύννομο της ρύθμισης ! Τι άλλαξε από την κατάθεση της αιτήσεως ακυρώσεως αυτής της ρυθμίσεως έως την ημέρα συζητήσεως την αίτηση ακυρώσεως του π.δ. στη Ολομέλεια του Στε και μεταβλήθηκε η άποψη του Δήμου ;
Και για να μην μένει καμία αμφιβολία , ως προς τις μεθοδεύσεις  του Δήμου σε αναφορά με αυτό το οικόπεδο, επισημαίνουμε ότι η μη κατάθεση εγκεκριμένου καταστατικού περί  Πολιτιστικού Κέντρου και το  τεράστιο μέγεθος αυτού κτιρίου , που συνεπάγεται , ακόμη και αν πράγματι ήταν  πολιτιστικό κέντρο,  ότι  δεν απευθύνεται στην εξυπηρέτηση της πολεοδομικής ενότητας, η οποία έχει χρήση αμιγούς κατοικίας , εις την οποία ευρίσκεται, αλλά στην ευρύτερη περιοχή της Πρωτεύουσας, καθιστά την άδεια του παράνομη και ανακλητέα, σύμφωνα με απόφαση του ΣτΕ. η οποία έχει εκδοθεί για αντίστοιχη περίπτωση εκδοθείσης άδειας από την Πολεοδομική Υπηρεσίας του Δήμου Αμαρουσίου ( περίπτωση Μεγάλου  Παγοδρομίου στο Μαρούσι ), ώστε να μην δικαιούται να  το αγνοεί.  Γεγονός το οποίο οπλίζει τον δήμαρχο ακόμη  και σήμερα , μετά την επελθούσα αλλαγή των χρήσεων γης,  για την άμεση ανάκληση της αδείας του, την είσπραξη των προστίμων και το σφράγισμα του κτιρίου.
Το δεύτερο κτίριο, έχει δομημένη επιφάνεια 2.000 τ. μ., ευρίσκεται επί της οδού Φραγκοκλησιάς , αριθ, 2, εντός του  οικοδομικού τετράγωνου 520 , και σε αυτό επιτρέπονται οι χρήσεις της αμιγούς κατοικίας,  όπως , ‘άλλωστε , προκύπτει από την υπ΄ αριθμ. 187/2010 οικοδομική του άδεια[2], η οποία προβλέπει τη  κατασκευή κατοικιών στο σύνολο της δομήσεως του, . 
Το κτίριο αυτό κτίζονταν  για κατοικίες, αλλά με σχέδια και μορφολογία κτιρίου γραφείων, και παρά ταύτα είχε αναρτήσει «ταμπέλα»  για την πώληση πολυτελών γραφείων, η οποία καθαιρέθηκε μετά από παρέμβαση των περιοίκων στο πολεοδομικό γραφείο του Δήμου. Στο κτίριο αυτό την ημέρα δημοσιεύσεως του προσβαλλόμενου είχαν αποπερατωθεί οι εργασίες και ευρισκόταν στο στάδιο των χρωματισμών,  που συνεπάγεται ότι είχε καταβληθεί το 85% της δαπάνης ολοκλήρωσης  του κτιρίου. Γεγονός το οποίο υποδεικνύει ότι κάποιος είχε διαβεβαιώσει τους  «εργολάβους» ότι θα αλλάξει η χρήση  στο οικόπεδο του, όπως πράγματι συνέβη.  αφού είναι προφανές ότι η τροποποίηση αυτού του κτιρίου σε κτήριο κατοικιών θα στοίχιζε περισσότερο από το 60% του κόστους των ήδη αποπερατωμένων εργασιών, άλλως δεν θα διακινδύνευαν το τεράστιο ποσό.
Τα  πρόστιμα[3]  ανέρχονται για με την κατασκευή σε 2.000.000 ευρώ , για δε την διατήρηση  σε  200.000  ευρώ ετησίως , και συνολικώς σε 2.200.00 ευρώ. Τα δε κέρδη απ΄την υπεραξία που δημιουργεί αυτή η μετατροπή της χρήσης του κτιρίου εκτιμώνται σε 4.000 ευρώ/τ.μ. για κάθε  τ.μ κατοικιών που χρησιμοποιείται για γραφεία, επομένως το συνολικό το κέρδος από αυτές την  υπεραξία κ 2.000 τ.μ. χ 4.000.000 = 4.000.000 ευρώ.
Με το προσβαλλόμενο άλλαξαν οι χρήσεις του οικοδομικού τετράγωνου Ο.Τ. 520  επί του οποίου ευρίσκεται αυτό το κτίριο , από αμιγούς κατοικίας σε Πολεοδομικού Κέντρου ΠΚ2 , σύμφωνα με την  παρ. Γ.2. του άρθρου 1 του προσβαλλόμενου κατά την οποία :
«Γ. 2. Περιοχές Πολεοδομικού Κέντρου ΠΚ2
α. Τα Ο.Τ. που έχουν πρόσωπο επί της Λεωφ. Κηφισίας από το νότιο όριο του Δήμου έως τις διασταυρώσεις με τις οδούς Σωρού και Γράμμου αντίστοιχα ( εξαιρουμένων χρήσεων περίθαλψης και ειδικού πολεοδομικού καθεστώτος. ) [4] τα Ο.Τ. 20, 19, Γ71, Γ72, Γ131, Γ133, Γ140, Γ1082, Γ1081, Γ1080, Γ858, Γ859, Γ863, Γ864, Γ867, Γ870, Γ415, Γ420, 497Β 497Α, 497, 344−345, 498, 503, 504, 511512, 518, 519, 525, 526, 535, 540, 541, 546.
β. Τα Ο.Τ. επί της Αττικής Οδού μεταξύ των οδών Διονύσου και Αμαρουσίου − Χαλανδρίου (στην βόρεια και τη νότια πλευρά της) τα Ο.Τ. Γ824, 513, 514, 508, 509, 510.
γ. Τα Ο.Τ. επί της οδού Αμαρουσίου − Χαλανδρίου και ειδικά στα τμήματα που ανήκουν σύμφωνα με το Γ.Π.Σ. στο υπερτοπικό κέντρο, δηλαδή στα Ο.Τ. 499, 500, 501,507, 508, 515, 516.
δ. Τα Ο.Τ. επί της οδού Φραγκοκλησιάς που ανήκουν σύμφωνα με το Γ.Π.Σ. στο υπερτοπικό κέντρο δηλαδή στα Ο.Τ. 517, 520 (από Κηφισίας έως την Αμαρουσίου Χαλανδρίου).
«…… σε ΠΟΛΕΔΟΜΙΑ                                                                      ...»
και με την υπ΄ αριθμ. …. οικοδομική άδεια αναθεωρήθηκε η ως άνω οικοδ. άδεια και άλλαξε η χρήση του κτιρίου σε κτιρίου Γραφείων.
«… οικοδομική άδεια ...», χωρίς καμία αλλαγή των σχεδίων του
Το τρίτο κτίριο ευρίσκεται επί της Οδού 28ης Οκτωβρίου, είναι ιδιοκτησίας του περιώνυμου ΚΑΡΟΥΖΟΥ και η υπ΄ αριθμ 211/19.11.2008  άδεια του ακυρώθηκε από το Δ. Εφετείο, διότι στα δυο από τα τρία οικόπεδα, που είχαν συνενωθεί, επιτρέπονταν η αμιγής κατοικία και η οικοδομική του άδεια εκδόθηκε για το σύνολο του συντελεστού δομήσεως των τριών οικοπέδων με χρήση Σουπερ Μάρκετ και με πέντε υπόγεια παρκινγκ.
Τα πρόστιμα[5] για αυτό το κτίριο , λογω των υπογείων που έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα, ανέρχονται σε 4.000 Χ 1.000 χ30%  = 1.200.000 ευρώ, το πρόστιμο διατηρήσεως σε 120.000 χ 5 έτη = 600,000 ε. , δηλαδή συνολικά πρόστιμα 1.800.000 ε. έως σήμερα, τα δε κέρδη από την υπεραξία λογω αλλαγή της χρήσης γης υπερβαίνουν τα 12.000.000 ευρώ, όπως αυτά προσδιορίζονται από το δικόγραφο της παρεμβάσεως του ιδιόκτητου του ενώπιον του Δ. Εφετείου.
Με το προσβαλλόμενο άλλαξαν οι χρήσεις των δυο οικοπέδων αμιγούς κατοικίας δια της παραγράφου 1 κεφαλαίου Ε. του άρθρου 1,  περί μεταβατικών  καθορίστηκε ότι :
«Ε. Μεταβατικές διατάξεις
1. Στις περιπτώσεις που η χρήση ορίζεται σε βάθος ιδιοκτησίας, αυτή εκλαμβάνεται στο μέγεθος και την ακριβή θέση τα οποία έχει κατά την ημερομηνία εκδόσεως του παρόντος.»
Το τέταρτο κτίριο ευρίσκεται επί  της οδού Αγίου Γεωργίου στην Νέα Φιλοθέη και στο Ο.Τ. 33 , και σε αυτό έχει αποπερατωθεί ο φέρον σκελετός, με την υπ΄αριθ. 81/2011 δε οικοδομική άδεια αναθεωρήθηκε η παλαιότερη και επετράπη η αλλαγή της χρήσης του σε Σουπερ Μάρκετ-Πολυαγοράς ,. Η άδεια αυτή ανακλήθηκε από την δημοτική πολεοδομία με το υπ΄ αριθμ. 054591/9.7.2012 έγγραφο της , μετά από το υπ΄αριθ. 52020/1675/12-6-2012, σύμφωνα με το οποίο






Ανακλήθηκε δηλαδή αυτή η οικοδομική άδεια όχι διότι η πολεοδομική υπηρεσία του Δήμου δέχθηκε την άποψη των δημοτών που προσέφυγαν κατά   αυτής της άδειας , πού υποστήριζε ότι επ΄ αυτού  του οικοπέδου ισχύουν  χρήσεις Γενικής Κατοικίας , αλλά επειδή το Υ.ΠΠΟ έκρινε , με τους αρχαιολόγους του, ότι επ΄ αυτού του οικοπέδου περιτρέχονται μόνο  χρήσεις αμιγούς κατοικίας !
Με το προσβαλλόμενο άλλαξαν οι χρήσεις του οικοδομικού τετράγωνου Ο.Τ. 33  επί του οποίου ευρίσκεται αυτό το κτίριο , από αμιγούς κατοικίας σε Περιοχή Γενικής Κατοικίας ΓΚ2, σύμφωνα  με την παράγραφο .   . του άρθρου ,   , του προσβαλλόμενου καθορίζεται ότι :
« 5. Περιοχές Γενικής Κατοικίας ΓΚ2
α. Τα οικόπεδα επί της οδού Περικλέους σε όλο το μήκος της, εκτός των τμημάτων που ανήκουν σύμφωνα με το Γ.Π.Σ. στο ιστορικό − παραδοσιακό κέντρο ΠΚ1 της πόλης, τα Ο.Τ. 69, 72, 73, 74, 75, 76, 78, 81, 82, 147,
148, 149, 150, 151.
β. Τα οικόπεδα επί της Αμαρουσίου − Χαλανδρίου μετά τη διασταύρωση με την οδό Επιδαύρου τα Ο.Τ. 531, 532, 533, 563, 567, 568, 564.
γ. Τα οικόπεδα επί της οδού Πεντέλης – Δημοκρατίας από την οδό Κόδρου και την προέκτασή της έως την οδό Χρύσανθου Τραπεζούντας και την οδό Παπάγου τα Ο.Τ. 128, 125, 126, 183, 184, 185, 453, 454, 1014, 1020, 1021,
025, 1028, 1027, Γ259, 377, 378, 375
δ. Τα οικόπεδα επί της Λεωφ. Καποδιστρίου από τη συμβολή με την οδό Αγίου Γεωργίου έως την οδό Αγ. Φιλοθέης τα Ο.Τ. 20, 20Α, 24, 32, 33.».
Αλλάζει δηλαδή και στο συγκεκριμένο Ο.Τ.33  η επιτρεπόμενη χρήση από αμιγούς κατοικίας σε Γενικής Κατοικίας ΓΚ2, στην οποία επιτρέπονται οι ακόλουθες χρήσεις , όπως  αυτές προσδιορίζονται στην παρ.   του προσβαλλόμενου,
« ε. Γενική Κατοικία ΓΚ2
1. Κατοικία
2. Εμπορικά καταστήματα, Super Market, μέχρι 300 τ.μ. ανά αυτοτελή ιδιοκτησία ( Εξαιρούνται τα Εμπορικά Κέντρα, οι Υπεραγορές και τα Πολυκαταστήματα)
3. Γραφεία, Τράπεζες Ασφάλειες, Κοινωφελείς Οργανισμοί, μέχρι 300 τ.μ. ανά αυτοτελή ιδιοκτησία
4. Κτίρια εκπαίδευσης (εξαιρείται η τριτοβάθμια ειδική εκπαίδευση)
5. Εστιατόρια, μέχρι 300 τ.μ. ανά αυτοτελή ιδιοκτησία
6. Αναψυκτήρια, μέχρι 300 τ.μ. ανά αυτοτελή ιδιοκτησία
7. Θρησκευτικοί χώροι
8. Κτίρια κοινωνικής πρόνοιας
9. Επαγγελματικά εργαστήρια χαμηλής όχλησης, μέχρι
15 HP, 22 KW κινητήρια ισχύ ή 50 KW θερμική ισχύ και
μέχρι 200 τ.μ. ανά αυτοτελή ιδιοκτησία
10. Αθλητικές εγκαταστάσεις
11. Κτίρια − γήπεδα στάθμευσης (συμπεριλαμβάνονται και πλυντήρια αυτοκινήτων)
12. Πολιτιστικό κτίρια και εν γένει πολιτιστικές εγκαταστάσεις
Στα οικόπεδα των Ο.Τ. της περιοχής Γενικής Κατοικίας ΓΚ2,
οι ανωτέρω υπό στοιχεία 2, 3, 5, 6 και 9 χρήσεις καθώς και συνδυασμός αυτών (π.χ. εμπορικών καταστημάτων, γραφείων κ.λπ.) δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν αθροιστικά ορισμένο ποσοστό της κατά τον ΣΔ επιφάνειας νόμιμης δόμησης ανά αυτοτελή ιδιοκτησία ως εξής:
ι. για ιδιοκτησίες που έχουν εμβαδόν ίσο ή μεγαλύτερο από το διπλάσιο της κατά κανόνα αρτιότητας (ως προς το εμβαδόν) και μέχρι 1500 τ.μ., επιβάλλεται ποσόστωση για υποχρεωτική χρήση κατοικίας 25%.
ιι. για ιδιοκτησίες μεγαλύτερες από 1500 τ.μ. επιβάλλεται ποσόστωση για υποχρεωτική χρήση κατοικίας
50%.
ιιι. για ιδιοκτησίες εμβαδού μικρότερου του διπλασίου της κατά κανόνα αρτιότητας δεν επιβάλλεται υποχρεωτική ποσόστωση για τη χρήση κατοικίας.  ».\


Θα δύναται συνεπώς το ανωτέρω κτίριο να χρησιμοποιηθεί
1.             για μικρό Super Market, …………………300 τ.μ.
2.             για Γραφεία, Τράπεζες Ασφάλειες,   300 τ.μ
3.              για Εστιατόρια, …………………………….. 300 τ.μ
4.             για  Αναψυκτήρια,…………………………. 300 τ.μ
σύνολο                            1.200 τ.μ.
Δηλαδή σε αυτό το κτίριο  έναντι της αμιγούς κατοικίας θα επιτρέπεται η λειτουργία Γραφείων Κεντρικών Λειτουργιών Εταιρειών,  Εστιατόρια και Αναψυκτήρια με συνολική επιφάνεια 1.200 τ.μ. ( εφόσον δεν χρησιμοποιηθεί και για επαγγελματικά εργαστήρια  )  και κατά συνέπεια θα επιτρέπεται η δημιουργία  σταθμού αυτοκινήτων για την στάθμευση τετραπλασίου αριθμού αυτοκίνητων , έναντι εκείνων που απαιτούνται για την αντίστοιχη επιφάνεια κατοικιών , με εναλλαγή – διακίνηση αυτών ανά ώρα πολλαπλάσια  εκείνης  των αμιγών κατοικιών, που συνεπάγεται εξαιρετική επιβάρυνση , η οποία θα καταστήσει αφόρητη την κατοίκηση στον υπολειπόμενο συντελεστή δομήσεως  ( 800 τ.μ. )για κατοικίες, χωρίς να λογαριάσουμε την κατάληψη των οδών για την στάθμευση των αυτοκινήτων των πελατών όχι μόνο των Super Market Γραφείων, Τραπεζών,  Ασφαλειών,  Εστιατόριων και Αναψυκτήριων, αλλά και τον θόρυβο εκ των Εστιατόριων και Αναψυκτήριων και μάλιστα την στιγμή κατά την οποία επιτρέπονται μόνο τριώροφα κτίρια, δηλαδή ούτε καν υφίσταται  η απόσβεση του ήχου,  που  κατά κάποιο τρόπο προσφέρουν οι υψηλοί όροφοι .
Τόση συγκεντρωμένη ηλιθιότητα  ελαφρότητα κατά τον καθορισμό χρήσεων γης  σε ένα  κατ’ εξοχή προάστιο της Πρωτεύουσας   είναι αδύνατον να  συναντήσουμε σε οποιαδήποτε οικιστική πρόταση .
Τα πρόστιμα για αυτό το κτίριο δεν υφίστανται διότι λογω της ανακλήσεως δεν προχώρησε η κατασκευή του .
Τα  κέρδη του όμως  από την αλλαγή της χρήσης γης για Σουπερ Μάρκετ , Γραφεία κλπ χρήσεων που επιτρέπονται και παρεκκλίνουν από την χρήση της αμιγούς κατοικίας  υπερβαίνουν κατά μέσο όρο τις  10.000 ευρώ ανά  τ. μ. και συνεπώς σε 1.200 Χ 10.000 =  12.000.000 ευρώ .
Πέμπτο κτίρια Βωβού : νομιμοποιεί τα κτίρια γραφείων ιδιοκτησίας Βωβού , τα οποία ευρίσκονται επί των οικοδομικών τετραγώνων 498, 499  και 500.
α)  Η νομιμοποίηση αυτών των κτιρίων επιχειρήθηκε για πρώτη φορά με την αναθεώρηση του ΓΠΣ, που επέρχονταν με την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου και των όρων δομήσεως και χρήσεων γης του δήμου Αμαρουσίου με την οποία, μεταξύ των άλλων,  καταργείτο η οδός ΔΗΜΗΤΣΑΝΑΣ και ενοποιούντο τα Ο.Τ. 498, 499  και 500. Το ΣτΕ. δια του υπ΄ αριθμ. 212/99  Π. Επεξεργασίας του ως άνω σχεδίου π.δ.. έκρινε  ότι : 
« 7. Διά του προτεινομένου σχεδίου επιχειρείται η κατάργησις  της οδού Δημητσάνας μεταξύ των Οικοδομικών Τετραγώνων ΟΤ 498, 499  και 500 και η ενοποίησης αυτών εις ενιαίον ΟΤ με πρόσωπων επί της  Λ. Κηφισιάς (χρήσις πολεοδομικού κέντρου) και της Λ. Αμαρουσίου -  Χαλανδρίου (χρήσις γενικής κατοικίας). Εκ των στοιχείων του  φακέλλου και των οικείων εισηγήσεων της Διευθύνσεως Πολεοδομικού  Σχεδιασμού δεν προκύπτουν γνήσιοι πολεοδομικοί λόγοι  υπαγορεύοντες την ανωτέρω ρύθμισιν, η οποία, αντιθέτως έχει ως  συνέπειαν την δημιουργίαν ενός ΟΤ μεγάλων διαστάσεων με πρόσωπον  επί της Λ. Κηφισίας, παρέχοντος την δυνατότητα, με την  επιχειρουμένη τροποποίηση, χρήσεως ολοκλήρου του ΟΤ ως  πολεοδομικού κέντρου εις περίπτωσιν ενοποιήσεως των ιδιοκτησιών,  γεγονός το οποίον θα ωδήγει προδήλως εις ανεπίτρεπτον επιβάρυνσιν  του οικιστικού περιβάλλοντος και των όρων διαβιώσεως. Εξ άλλου,  ανεξαρτήτως των ανωτέρω η προτεινόμενη αντιστάθμισις του  καταργουμένου ΚΧ εμβαδού 2600 τετραγωνικών μέτρων διά του  αποχαρακτηρισμού διασπάρτων μικρών τεμαχίων (χώρου στάθμευσης,  μικρού ΚΧ, πεζοδρόμου κλπ) δεν αποτελεί προσήκουσα αναδιάρθωση  κοινοχρήστων χώρων. Διότι η κατάργησις κοινοχρήστου χώρου πρέπει  να υπαγορεύεται αποκλειστικώς εκ πολεοδομικών λόγων και όχι να  αποβλέπει εις την εξυπηρέτησιν ιδιωτικών συμφερόντων, οι δε προς  αντιστάθμισιν αυτού αποχαρακτηριζόμενοι οικοδομήσιμοι χώροι δέον  να ανταποκρίνονται εις πραγματικήν πολεοδομικήν ανάγκην και να  μην αποβλέπουν απλώς εις ποσοτικήν αποκατάστασιν του ισοζυγίου  των κοινοχρήστων χώρων. Υπό τα δεδομένα ταύτα, η προτεινομένη  ρύθμισις δεν είναι νόμιμος.


Υπό του ισχύοντος ΓΠΣ εις το Οικοδομικό Τετράγωνο ΟΤ 504  δεν προβλέπεται η χρήσις κοινωνικών εξυπηρετήσεων. Κατά συνέπειαν  η παρ.6 του Αρθ-3 του σχεδίου, διά της οποίας καθορίζεται η  χρήσις κοινωνικών εξυπηρετήσεων εις το ΟΤ 504
...


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου