Θα μπορούσε κανείς να
προεκτείνει το ερώτημα, στο πρότυπο του συγγραφικού έργου του «Τρελού
Στρατηγού», και να αναρωτηθεί ποιοι Μακεδόνες και ποια Μακεδονία – απλώς εδώ η
διαφορά είναι ότι Μακεδονία υπάρχει, όπως και Μακεδόνες, τουλάχιστον σε τρία
κράτη.
Μια πιο ενδιαφέρουσα ερώτηση θα ήταν ποιοι Μακεδονομάχοι & ποια
ελληνική Μακεδονία;
Η περίπτωση της
Μακεδονίας είναι μία από τις πιο παράξενες, όσον αφορά τη μυθολογία του
ελληνικού εθνικισμού.
Για οποιονδήποτε έχει μεγαλώσει στην Ελλάδα, η Μακεδονία
είναι Ελληνική (& μία), η αλήθεια όμως είναι ότι αυτό δεν ίσχυε πάντοτε.
Και
δεν μιλάμε για την εποχή που ο Δημοσθένης εκφωνούσε τους πύρινους Φιλιππικούς
του και οι πόλεις του ελληνικού νότου αναζητούσαν συνεχώς ευκαιρίες για να
εξεγερθούν εναντίον του βασιλείου της Μακεδονίας΄ μιλάμε για το σύγχρονο
ελληνικό κράτος όπως αυτό στήθηκε τον 19ο αιώνα.
Για να μελετήσει κανείς τη
στάση του ελληνικού κράτους απέναντι στην εκτεταμένη αυτή περιοχή, της οποίας
τα όρια καθορίστηκαν επακριβώς το 1878, θα πρέπει να σκαλίσει αρκετά βαθύτερα,
στην ίδια τη διαμόρφωση του εθνικού αφηγήματος.
Είναι γενικά γνωστό και
αποδεκτό, πως το ελληνικό εθνικό αφήγημα διαμορφώθηκε μέσα σε ένα εξαιρετικά
δυσχερές διεθνές περιβάλλον, σε μία Ευρώπη αλλεργική στα επαναστατικά κινήματα
είτε εθνικοαπελευθερωτικού είτε κοινωνικού χαρακτήρα.
Σήμερα υπάρχει μία τάση
να υπερτιμάται ο ρόλος της κοινής γνώμης στα δυτικοευρωπαϊκά κράτη καθώς και ο
ρόλος του ρεύματος του Φιλελληνισμού, είναι όμως μία πραγματικότητα πως η
Ελληνική Επανάσταση είχε a priori υποστηρικτές, ανθρώπους επηρεασμένους από την
εξιδανικευμένη εικόνα της Αρχαίας Ελλάδας.
Είναι πολύ φυσικό το
ελληνικό εθνικό αφήγημα να έχει ως άξονα ένα παρελθόν το οποίο λάμβανε ευρεία
αποδοχή – ήταν ένας ανέξοδος τρόπος να νομιμοποιηθεί ο αγώνας για την
ανεξαρτησία.
Τα οράματα για τη Ρωμανία που θα φέρει κι άλλο θα μπορούσαν να
περιμένουν.
Το Μεσαιωνικό Βυζάντιο θα αργούσε πολύ να πάρει τη θέση του στην
αφήγηση της τρισχιλιετούς συνέχειας του ελληνικού πολιτισμού.
Στην αφήγηση αυτή
δεν περίσσευε όμως μόνο η δεσποτική Βυζαντινή μοναρχία – περίσσευε και ακόμα
μία, το βασίλειο της Μακεδονίας, η νίκη του οποίου στην Χαιρώνεια έθαψε την
ελευθερία των Ελλήνων.
Η φράση αυτή σήμερα
ξενίζει, καθώς είναι τόσο διάχυτη η αφήγηση που θέλει τη Μακεδονία αναπόσπαστο
τμήμα του ελληνισμού, που ακόμα και αν κάποιος αναγνωρίζει πως ο ελληνικός
νότος πρέσβευε έναν τελείως διαφορετικό τρόπο πολιτικής οργάνωσης από αυτόν της
μακεδονικής μοναρχίας, δυσκολεύεται να δεχτεί την επέκταση του βασιλείου του
Φιλίππου ως υποδούλωση των Ελλήνων.
Η φράση αυτή ωστόσο για πολλά χρόνια
διδάσκονταν σε μαθητές του ελληνικού κράτους. Συγκεκριμένα, το παιδικό βιβλίο
Γεροστάθης, έργο του Λέοντος Μελά (1812 – 1879), σημαντικού Έλληνα Διαφωτιστή,
περιέχει διατυπώσεις οι οποίες σήμερα θα αναθεματίζονταν:
«.. Ότε δε ακολούθως το
Μακεδονικόν χρυσίον του Φιλίππου εισέδυσεν εις τας Αθήνας, ο δε Δημάδης και
λοιποί όμοιοί του, φορούντες το πορφύρας και λαμπρά ενδύματα, αλειμμένοι δε με
πολύτιμα μύρα, ανήγειραν εντός των Αθηνών οικίας ιδιωτικάς πολυτελεστέρας των
δημοσίων οικοδομών, τας δε γυναίκας των κατεστόλιζον, και εκ της Σικελίας
επροσκάλουν μαγείρους, τότε η αυτονομία της Ελλάδος ετάφη ζώσα εις την μάχην
της Χαιρώνειας! (…)
Τοιουτοτρόπως ο εμφύλιος αυτός και πεισματώδης πόλεμος [ο
Πελοποννησιακός], προξενήσας την παρακμήν της ελευθέρας Ελλάδος, προητοίμασε
την την υποταγήν αυτής υπό το σκήπτρον του Μακεδόνος Φιλίππου, επομένως δε την
υποδούλωσιν υπό τον ζυγόν της Ρώμης, και επί τέλους την δέσμευσίν της δια των
σκληρών αλύσεων του Μωάμεθ».[1]
Για έναν άνθρωπο όπως ο
Μελάς, ο οποίος είχε σπουδάσει στην Ευρώπη και άνηκε στον σκληρό κύκλο των
Ελλήνων Διαφωτιστών, η πολιτική οργάνωση ήταν η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα σε
Έλληνες και Μακεδόνες, παράλληλα αξιοπρόσεκτη είναι η παράλειψη της
«ελληνοχριστιανικής» Βυζαντινής Αυτοκρατορίας – από την Ρώμη πάμε κατευθείαν
στον Μωάμεθ.
Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν σχεδιάστηκε για να αποτελέσει σχολικό
εγχειρίδιο, παρ’ όλα αυτά υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλές αναγνωστικό σε δημοτικά
μέχρι και το τέλος του 19ου αιώνα.
Αν και παιδικό βιβλίο εξαρχής, το
συγκεκριμένο έργο αποτελεί μία εξαιρετική φωτογραφική αποτύπωση της εποχής
(συγγράφθηκε το 1858) – το 1860 η Εκκλησία επανέρχεται πια δυναμικά στο
προσκήνιο και η περίοδος όπου κυριάρχησαν οι Διαφωτιστές στην ελληνική διανόηση
κλείνει.
Την αποκατάσταση (&)
της Μακεδονίας θα αναλάβει ο Παπαρρηγόπουλος, με την πασίγνωστη Ιστορία του
Ελληνικού Έθνους.
Κατά αυτόν ο Φίλιππος ήταν Βασιλέας των Ελλήνων, συνεπώς ήταν
η Ρώμη αυτή που στέρησε από τους Έλληνες την ελευθερία τους και όχι οι
Μακεδόνες.
Με αυτό τον τρόπο η Μακεδονία σταδιακά βρίσκει τη θέση της στο
ελληνικό εθνικό αφήγημα. Μπορεί το έργο του Παπαρρηγόπουλου να μην βρήκε τότε
τον δρόμο του προς τα σχολεία, έγινε ωστόσο εξαιρετικά δημοφιλές, αντανακλώντας
την υποχώρηση των Διαφωτιστών στις μάζες.
Η συζήτηση για τις πνευματικές
διαμάχες της εποχής είναι ξεχωριστό θέμα από μόνο του, αυτό που μπορούμε να
κρατήσουμε είναι πως η Μακεδονία σίγουρα δεν θεωρούνταν πάντα Ελληνική.
Αυτό δεν σημαίνει πως το
ελληνικό κράτος δεν είχε βλέψεις προς τον Βορρά. Κάθε άλλο.
Ωστόσο ήταν τέτοια
η βεβαιότητα και η σιγουριά του ελληνικού κράτους πως αποτελούσε τον
δικαιωματικό κληρονόμο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που δεν υπήρχε λόγος να
εξηγηθούν οι επεκτατικές βλέψεις με εθνοτικά κριτήρια.
Η απόσχιση της
Βουλγαρικής Εκκλησίας τη δεκαετία του 1870 και η ταυτόχρονη αφύπνιση του
βουλγαρικού εθνικισμού ήταν τα γεγονότα που διαμόρφωσαν τη νέα στάση απέναντι
στη Μακεδονία.
Η Μεγάλη Βουλγαρία του
Αγίου Στεφάνου τελικά ανατράπηκε στο Βερολίνο, αλλά ο κίνδυνος παρέμενε και
ήταν πολύ μεγάλος.
Οι εχθροί του Έθνους πλέον αλλάζουνׄ:
οι Τούρκοι τουλάχιστον
δεν προσπάθησαν ποτέ να μας πάρουν τη θρησκεία, τη γλώσσα, τον εθνισμό μας,
γράφει ο Ίων Δραγούμης, οι Βούλγαροι όμως και η σχισματική Εξαρχία;
Και εδώ τέθηκαν
πλέον σκληρά ερωτήματα για τον ελληνικό εθνικισμό.
Πώς μπορούσαν οι
Βούλγαροι να προσελκύουν τόσο εύκολα υποστηρικτές στα Οθωμανικά Βαλκάνια;
Ακόμα χειρότερα, οι
βλέψεις αυτές των Βουλγάρων θεωρούνταν νόμιμες στη Δύση:
δεν ήταν έθνος αυτό
που μοιράζονταν την ίδια γλώσσα;
Δεν είχαν κάθε δικαίωμα οι Βούλγαροι να
απευθύνονται στους Σλαβόφωνους της Μακεδονίας, την πλειοψηφία του χριστιανικού
πληθυσμού της περιοχής;
Και πώς άραγε θα απαντούσε το ελληνικό κράτος;
Στις
αρχές του 20ου αιώνα δεν είναι μόνο η απρόσμενη προπαγανδιστική επιτυχία των
Βουλγάρων στη Μακεδονία που καταθλίβει τους Έλληνες – η Βουλγαρία μοιάζει με
ένα κράτος απόλυτα επιτυχημένο σε όλους τους τομείς του, με τον στρατό της
ειδικά να γίνεται φόβητρο για τους Οθωμανούς.
Η Πρωσία των Βαλκανίων είναι εδώ & η Ψωροκώσταινα πρέπει να ριχτεί στη μάχη απέναντί της.
Η απάντηση του ελληνικού
εθνικισμού δόθηκε με αυτό που έμεινε γνωστό ως εθνικός φρονηματισμός.
Αν
κάποιος αναρωτηθεί πώς εμφανίστηκε ο Μέγας Αλέξανδρος στη μυθολογία της
Δημοκρατίας της Μακεδονίας θα πρέπει να κοιτάξει την Αθήνα και όχι τα Σκόπια.
Ήταν οι Έλληνες εθνικιστές αυτοί που χρησιμοποίησαν το αρχαίο παρελθόν της
Μακεδονίας για να προσελκύσουν την υποστήριξη των σλαβόφωνων κατοίκων, τους
οποίους ο ελληνικός εθνικισμός τους ήθελε Έλληνες, οι οποίοι είχαν την «ατυχία»
να χάσουν προσωρινά τη γλώσσα τους.[2]
Με αυτό τον τρόπο το ελληνικό κράτος
πίστευε ότι μπορούσε να χτυπήσει κα το ζήτημα της γλώσσας, η οποία και
αποτελούσε εκείνη την εποχή στην Ευρώπη το κυριότερο κριτήριο εθνικού
προσδιορισμού.
Στη μάχη για τη Μακεδονία
θα αξιοποιηθεί και το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης.
Το ενδιαφέρον σε αυτή
την περίπτωση είναι πως ο ίδιος ο οργανισμός δεν θα ταχθεί επίσημα στο πλευρό
του ελληνικού κράτους, πέραν κάποιων μεμονωμένων προσώπων, όπως ο Μητροπολίτης
Καστοριάς Γερμανός Καραβαγγέλης.
Θα αξιοποιηθεί όμως το κύρος του πανάρχαιου
αυτού θεσμού – ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα η επιλογή ανάμεσα σε Πατριαρχείο
και βουλγαρική Εξαρχία θα αποτελεί κριτήριο εθνικού προσδιορισμού.
Το
Πατριαρχείο όμως είναι αυτό που σίγουρα απολαμβάνει πολύ μεγαλύτερο κύρος
ανάμεσα στους αγροτικούς πληθυσμούς της Μακεδονίας, σε σχέση με τη σχισματική Εξαρχία.
Στη Μακεδονία από εδώ και στο εξής, η μάχη θα δοθεί στο επίπεδο της προσέλκυσης
υποστηρικτών του εκάστοτε εθνικισμού. Εκκλησίες, σχολεία και δάσκαλοι θα
βρεθούν στα χαρακώματα του άτυπου αυτού πολέμου.
Αργότερα φυσικά θα έρθουν στο
προσκήνιο και πραγματικοί στρατιώτες και ο πόλεμος θα γίνει αρκετά αληθινός για
τους κατοίκους της Μακεδονίας.
Η νέα αυτή πρόκληση
απαιτούσε αναμόρφωση του εθνικού αφηγήματος.
Πλέον οι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες
δεν ήταν οι απόλυτοι μονάρχες μίας σκοτεινής περιόδου, αλλά οι πολεμιστές που
με το σπαθί στο χέρι υπερασπίστηκαν τον Μεσαιωνικό Ελληνισμό από τους (νέους)
προαιώνιους εχθρούς του – ο εξαγνισμός αυτός αποτυπώθηκε στη λογοτεχνία, με
τους Κωστή Παλαμά και την Πηνελόπη Δέλτα να δίνουν τον τόνο, σε έργα όπως η
Φλογέρα του Βασιλιά και το μυθιστόρημα Τον Καιρό του Βουλγαροκτόνου.
Σε κυβερνητικό επίπεδο η
αλλαγή αυτή αποτυπώθηκε στη χαλάρωση των εντάσεων με την Οθωμανική
Αυτοκρατορία, ειδικά μετά την πανωλεθρία του 1897 και κυρίως με τη μεγάλη
εξέγερση του Ίλιντεν.
Η μεγάλη αυτή αγροτική
εξέγερση που ενέπλεξε μεγάλα τμήματα του σλαβόφωνου πληθυσμού της δυτικής
Μακεδονίας έχει λάβει πια διαστάσεις μύθου στις εθνικές μυθολογίες Βουλγαρίας
και Μακεδονίας και παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Όσον αφορά πάντως την
ελληνική πλευρά, είναι ένα επεισόδιο κατά το οποίο οι φορείς του ελληνικού
εθνικισμού θα συνεργαστούν άψογα με τις οθωμανικές αρχές για την ανηλεή
καταστολή μίας, ως επί το πλείστον, κοινωνικής εξέγερσης.
Ο Γερμανός
Καραβαγγέλης, ο περίφημος Μητροπολίτης Καστοριάς, ο οποίος ενεπλάκη ενεργά στον
«Μακεδονικό Αγώνα», καταγράφει στα απομνημονεύματά του με ικανοποίηση την
καταστολή του κινήματος, από τον φίλο του Χουσεΐν Χούσνι Πασά ενώ δεν χάνει την
ευκαιρία να επαναφέρει στο Πατριαρχείο άτυχους εξαρχικούς χωρικούς που είδαν τα
χωριά τους να καταστρέφονται:
«…Μπαίναν στα καΐκια της
λίμνης Καστοριάς, έρχονταν στην Καστοριά και ίσια στην Μητρόπολι. Όλοι σχεδόν
ήταν βουλγαρόφωνοι Έλληνες (σ.σ. εννοεί Πατριαρχικοί).
Ήλθαν όμως μαζί τους και
μερικοί συγγενείς τους βουλγαρίζοντες και μου ζητούσαν συγχώρησι, λέγοντας ότι
οι Βούλγαροι τους είχαν γελάσει και με παρακαλούσαν να τους σώσω. Κι άλλοι
πάλι, Βούλγαροι αυτοί, μου γράφουν μαζί με τους δικούς μας από ένα μοναστήρι
πάνω από τη Ζαγοριτσάνη, των Αγίων Σαράντα, και με ικετεύουν. “Σώσε μας”. Τότε
βρήκα ευκαιρία και τους έβαλα να μου κάνουν αναφορές ότι επιστρέφουν στην
ορθοδοξία και ανήκουν πια στο Πατριαρχείο. Σωρηδόν φτάναν απ’ όλα τα
βουλγαρίζοντα ως τότε χωριά οι αναφορές στην κυβέρνησι και στη Μητρόπολι…».[3]
Το μόνο που μπορεί να
προκαλέσει μεγαλύτερη θλίψη από αυτή την εμπορία εθνικής συνείδησης με
αντάλλαγμα τη σωτηρία, είναι ο τρόπος με τον οποίο το οθωμανικό κράτος
κατέστειλε την εξέγερση, χρησιμοποιώντας άτακτα μπουλούκια αλβανόφωνων
μουσουλμάνων κυρίως – μία υπενθύμιση της υφής της κρατικής οντότητας που
αποτελούσε η Οθωμανική Αυτοκρατορία και που σήμερα κάποιοι εξιδανικεύουν.
Το
Ίλιντεν τελικά απέτυχε παταγωδώς με σοβαρότερη συνέπεια τον αποδεκατισμό των
σοσιαλίζοντων αγωνιστών της Εσωτερικής Μακεδονικής Επαναστατικής Οργάνωσης
(ΕΜΕΟ), η οποία και αργότερα ταυτίστηκε με τις επιδιώξεις του βουλγάρικου
εθνικισμού.
Η εξέγερση, παρά την αποτυχία της, ενεργοποίησε τον ελληνικό
κρατικό μηχανισμό, ο οποίος αυτή την φορά κινήθηκε δυναμικά για να αλλάξει την
εις βάρος του κατάσταση στη Μακεδονία.
Έτσι φτάνουμε πια στον «Μακεδονικό
Αγώνα».
1949, χωριό Μπούκοβικ
(Οξιά), Φλώρινα.
Στο φόντο φαίνεται ένα κτήριο με επαναστατικά συνθήματα γραμμένα στα ελληνικά
και στα μακεδονικά. Το σύνθημα καλεί σε ενότητα λέγοντας:
“Ζήτω η ελεύθερη Μακεδονία
στους κόλπους της λαϊκής δημοκρατικής βαλκανικής ομοσπονδίας”.
Η στολή του Μακεδονομάχου
φορέθηκε πολύ στο συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης και έχει γενικότερα αποκτήσει
μυθικό στάτους – πέραν όμως της στολής, του Παύλου Μελά και της ακαθόριστης
έννοιας «Κομιτατζής» δεν φαίνεται να έχει πολύς κόσμος ιδέα για το τί
πραγματικά ήταν το επεισόδιο που ονομάζουμε Μακεδονικό Αγώνα.
Η πρόσβαση σε
απομνημονεύματα Μακεδονομάχων είναι πολύ εύκολη, ενώ κανείς ιστορικός,
οποιασδήποτε πολιτικής τοποθέτησης δεν έχει πρόβλημα να παραδεχθεί πως ο
«Αγώνας» δεν ήταν τίποτα παραπάνω από ένα φεστιβάλ φόνων, λεηλασιών, εμπρησμών
και εκφοβισμών, εκπορευόμενο από ομάδες οριακά κοινών λούμπεν στοιχείων
ενδεδυμένων με τον μανδύα μίας ευγενικής ιδέας, ενός εθνικισμού, είτε ελληνικού
είτε βουλγάρικου.
Γιατί μόνο λούμπεν στοιχεία μπορούν να εκτελούν σε ενέδρες
ανυποψίαστους δασκάλους, ιερείς και χωρικούς ή να εισβάλλουν σε γάμους και να
πυροβολούν στο ψαχνό όπως περιγράφει και πάλι ο Καραβαγγέλης:
«Το 1905 στο Ζέλενιτς
(σ.σ. σημερινό Σκλήθρο Φλώρινας) γινόταν ένας γάμος βουλγάρικος.
Αυτό το έμαθε
το σώμα του Καούδη, μπήκε στο γάμο κι επειδή έσβησαν τα φώτα έρριξε στα
σκοτάδια και σκότωσε δεκαπέντα ή δεκάξι Βούλγαρους.
Η νύφη και ο γαμπρός δεν
σκοτώθηκαν. Αυτό το κάναν γιατί είχαν την ιδέα ότι στο γάμο ήταν και μέλη
βουλγάρικων συμμοριών, για να τρομάξουν τους Βουλγάρους».[4]
Το γεγονός ότι αν
διπλώσεις τον χάρτη, η Κρήτη πέφτει πάνω στην Μακεδονία, το διαπίστωσαν οι
χωρικοί της Μακεδονίας με τον σκληρό τρόπο.
Ο Καούδης πάντως θεωρείται πια
ήρωας και πρότυπο για αυτούς που κάλπασαν στο συλλαλητήριο γεμάτοι περηφάνια.
Φυσικά η κηδεία του, το 1956, έγινε δημοσία δαπάνη σε μία εξελληνισμένη
Θεσσαλονίκη για την οποία κόπιασε με «ηρωικό» τρόπο.
Ο ίδιος ο Παύλος Μελάς, η
φιγούρα που περιβλήθηκε όσο καμία άλλη τον μανδύα του ήρωα από το ελληνικό
κράτος, λίγες μέρες πριν τον θάνατό του, γράφει στη γυναίκα του τα εξής:
«..Τώρα εννόησα, ότι δεν
ημπορώ εγώ να διευθύνω τοιαύτην εργασίαν.
Έτρεμα και είχα ρίγος, ησθανόμην τον
εαυτόν μου ένοχαν πρίν ακόμη εγκληματίσω.
Έβλεπα τα μαυρισμένα και κοκκαλιάρικα
χέρια μου και μου εκίνουν φρίκην (…) Το βράδυ… επήγα εις την εκκλησίαν του
μοναστηρίου, την χαμηλήν, παναρχαίαν εκκλησίαν. Και εκεί μόνος εις το σκότος
έκλαυσα με απελπισία. Ησθανόμην ως εις την κόλασιν και εντελώς μόνος.
Ελησμόνησα όλον το ωραίον, το υψηλόν και το ευγενές μέρος της αποστολής μου και
έβλεπα μόνον φόνους αγρίους, δολίους, ερήμωσιν οικογενειών, απελπισίαν γονέων,
τέκνων, αδελφών.»[5]
«Προκοπάνα. Παρασκευή 17
Σεπτεμβρίου 1904. Νάτα μου,… Εις τας 4 μ.μ. εισήλθομεν εις την Προκοπάναν. Οι
δύο κακούργοι (σ.σ. ο Βούλγαρος δάσκαλος και ο παπάς) εφονεύθησαν επιστρέφοντες
εκ κηδείας τινός. Μετά τούτο -την κατάστασιν της ψυχής μου την εννοείς- ανεχωρήσαμεν
αμέσως δια Βελκαμένην ακολουθήσαντες βαθυτάτην, μακροτάτην και κοπιωδεστάτην
χαράδραν. Καθʼ όλον το διάστημα περιπατούσα ως μεθυσμένος, έκλαια σχεδόν
διαρκώς. Σας εσυλλογιζόμην όλους με απελπισίαν, με απόγνωσιν. Εγώ ενόμιζα, ότι
το ωραίον και ευγενές έργον, το οποίον ανέλαβα, μόνο με ευγενείς και ωραίας
πράξεις θα εξετελείτο, χωρίς να συλλογισθώ τας σκληράς ανάγκας, τας οποίας
ήθελον απαντήσει και τας φοβεράς λεπτομερείας των. Παρήλθον 24 ώραι και ακόμη
κλαίω, όταν το συλλογίζομαι. Ένα γνώριζε, ότι τους είδα μόνον την στιγμήν της
συλλήψεώς των».[6]
Ο Παύλος Μελάς είναι
φανερό πως είχε αναλάβει μία αποστολή, την οποία δεν είχε το κουράγιο να φέρει
εις πέρας.
Και πώς θα μπορούσε;
Μιλάμε για έναν άνθρωπο αστικής καταγωγής, ο
οποίος δεν είχε ιδέα τι ακριβώς είχε αναλάβει να κάνει.
Όταν συνειδητοποίησε τη
μορφή του αγώνα, λύγισε.
Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως οι επιστολές αυτές
έχουν εκδοθεί από τη σύζυγό του, δεν είναι δα κρατικό μυστικό.
Η «ηρωική» δράση
Κομιτατζήδων και Μακεδονομάχων το μόνο που πέτυχε ήταν να τρομοκρατήσει τον
πληθυσμό της Μακεδονίας και να προκαλέσει κύματα προσφύγων προς πιο ήσυχες
περιοχές. Πέτυχε όμως και ένα παράδοξο:
την ειλικρινή ανακούφιση και αποδοχή
της επικράτησης των Νεότουρκων.
Κανένας ιστορικός δεν το αμφισβητεί αυτό
σοβαρά, το κύμα συμφιλίωσης που απλώθηκε στην ύπαιθρο την επόμενη του κινήματος
ήταν τέτοια που έκανε κάθε συζήτηση για συνέχιση του Αγώνα αστεία. Πράγματι οι
ένοπλες συμμορίες έπαυσαν τη δράση τους απότομα το 1908.
Η ιστορία λοιπόν πίσω από
τη Μακεδονία παρουσιάζει την εξής παραδοξότητα: είναι η αχίλλειος πτέρνα του
ελληνικού αφηγήματος.
Όλα τα στοιχεία είναι διαθέσιμα, πάμπολλες μελέτες έχουν
γίνει πάνω στο ζήτημα της περιοχής και ελάχιστοι σοβαροί μελετητές αρνούνται να
αναγνωρίσουν τις διαδικασίες που ακολούθησε το ελληνικό κράτος για να
εξελληνίσει το κομμάτι της Μακεδονίας που της έλαχε μετά τους Βαλκανικούς
Πολέμους.
Πάλι όμως είμαστε εδώ να συζητάμε τα ίδια και να παρακολουθούμε τα
ίδια εθνικιστικά καρναβάλια.
Πίσω από το κιτσαριό που
παρακολουθήσαμε στη Θεσσαλονίκη και αναμένεται να κατέβει και στην Αθήνα,
αρθρώνονται και υποτιθέμενες σοβαρές φωνές που ανησυχούν για αλυτρωτικές
επιδιώξεις μίας χώρας όπως η Δημοκρατία της Μακεδονίας, η οικονομία της οποίας
έχει καιρό τώρα αλωθεί από το ελληνικό κεφάλαιο.
Από την άλλη πλευρά, αναλύσεις
προσκείμενες κυρίως στον χώρο της Αριστεράς τονίζουν (και καλώς πράττουν) τον
ρόλο του ΝΑΤΟ στην περιοχή και τα γεωστρατηγικά συμφέροντα ΗΠΑ-Ρωσίας στον χώρο
των Βαλκανίων.
Καμία κουβέντα για την αυτοδιάθεση και τα ζητήματα ταυτότητας,
με το ΚΚΕ να πετά στον κάλαθο των αχρήστων δεκαετίες συνεπούς διεθνισμού,
αρνούμενο να αναγνωρίσει την ύπαρξη Μακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα,
σβήνοντας μονοκοντυλιά την τριετία του Εμφυλίου Πολέμου.
Εδώ τίθεται λοιπόν το
εξής ζήτημα:
θα αφήνουμε ένα ζήτημα όπως το Μακεδονικό, το οποίο ρίχνει νερό
στον μύλο δύο τουλάχιστον εθνικισμών, να χρονίζει εις τον αιώνα του άπαντα,
αναθέτοντας την επίλυση του σε ένα αόριστο μετα-επαναστατικό μέλλον, κατά το
οποίο η επιρροή οργανισμών όπως το ΝΑΤΟ θα έχει μηδενιστεί στα Βαλκάνια;
Ή θα
πράξουμε τουλάχιστον κάποια λίγα σε αυτή τη χρονική στιγμή, για να χτυπήσουμε
τους εθνικισμούς ένθεν και κείθεν των συνόρων;
Μην ξεχνάμε άλλωστε πως η
σημερινή Δημοκρατία της Μακεδονίας πέρασε τον σοσιαλισμό της Γιουγκοσλαβίας και
του Τίτο, ο οποίος προσπάθησε περίπου με διατάγματα να εξαλείψει τον εθνικισμό
–με τα γνωστά αποτελέσματα.
Φυσικά η εγχώρια παραφροσύνη δεν ξεπλένει το
κιτσαριό της κυβέρνησης Γκρουέφσκι, το οποίο πιθανότατα θα επανέλθει αν το
ζήτημα συνεχίσει να διαιωνίζεται με τις ευλογίες της εγχώριας Δεξιάς και
Αριστεράς.
Ως προς το τι θα
μπορούσαμε να κάνουμε, τα πράγματα είναι αρκετά απλά.
Δεν υπάρχει κάποια
αυταπάτη όσον αφορά τον ρόλο και την αντίληψη των κρατών για τα περίφημα εθνικά
ζητήματα και δεν αναμένει κανείς πως οι δύο σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις
Αθήνας και Σκοπίων θα λύσουν το ζήτημα, με βάση το δικαίωμα του
αυτοπροσδιορισμού και της αυτοδιάθεσης.
Δεν τίθεται κανένα ζήτημα ανάθεσης σε
δύο θεωρητικά μετριοπαθείς κυβερνήσεις.
Για όλους αυτούς που δεν
θέλουν απλώς να κατανοήσουν τον κόσμο αλλά και να τον αλλάξουν, υπάρχει το εξής
πρόβλημα: έχουμε κατανοήσει πραγματικά τη φύση του Μακεδονικού και άλλων
εθνοτικών ζητημάτων στα Βαλκάνια καθώς και τη φύση των εθνικισμών των
Βαλκανίων;
Κι αν όχι, μήπως θα έπρεπε να δοκιμάσουμε να το κάνουμε πριν
αρχίσουμε να πετάμε λύσεις;
Προτεινόμενη
Βιβλιογραφία:
«Ελληνικός Εθνικισμός –
Μακεδονικό Ζήτημα, Η ιδεολογική χρήση της Ιστορίας», συλλογικό, Αθήνα 1992,
Έκδοση της Κίνησης Αριστερών Ιστορικού Αρχαιολογικού ( Πρακτικά εκδήλωσης του
1992, με ομιλητές τους Τάσο Κωστόπουλο, Λεωνίδα Εμπειρίκο και τον Δημήτρη
Λιθοξόου. Στο έργο παρατίθενται αποσπάσματα πρωτογενών πηγών.)
Χάρης Αθανασιάδης, Τα
αποσυρθέντα βιβλία, Αθήνα 2015, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια ( Η διαμόρφωση του
ελληνικού εθνικού αφηγήματος μέσα από την πορεία και εξέλιξη της σχολικής
ιστορίας )
Ναταλία Μελά, Παύλος
Μελάς, Αθήνα – Ιωάννινα 1992, Εκδόσεις Δωδώνη
Γιώργος Μαργαρίτης, Οι
Πόλεμοι, στο «Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα», Επιμ, Χρήστος Χατζηιωσήφ,
Αθήνα 2009, Εκδόσεις Βιβλιόραμα
Έλλη Σκοπετέα, Οι Έλληνες
και οι εχθροί τους, στο «Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα», Επιμ, Χρήστος
Χατζηιωσήφ, Αθήνα 2009, Εκδόσεις Βιβλιόραμα
Τάσος Κωστόπουλος, Η
Απαγορευμένη Γλώσσα, Κρατική καταστολή των σλαβικών διαλέκτων στην ελληνική
Μακεδονία, Αθήνα 2000, Μαύρη Λίστα
Παραπομπές:
[1] Χάρης Αθανασιάδης, Τα
αποσυρθέντα βιβλία, Αθήνα 2015, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, σ.σ. 261-262.
[2] Ενδεικτικά την
συγκεκριμένη θεωρία αναπτύσσει ο Ιωάννης Χολέβας, στο έργο Οι Έλληνες
Σλαβόφωνοι της Μακεδονίας, εκδόσεις Πελασγός.
[3] «Ελληνικός Εθνικισμός
– Μακεδονικό Ζήτημα, Η ιδεολογική χρήση της Ιστορίας», συλλογικό, Αθήνα 1992,
Έκδοση της Κίνησης Αριστερών Ιστορικού Αρχαιολογικού, σ.σ. 61-62.
[4] Όπου παραπάνω σ. 63
Για τον ματωμένο γάμο του Ζέλενιτς υπάρχουν αρκετές διαφωνίες, στο γεγονός
ωστόσο αναφέρεται ρητά και ο Γιώργος Μαργαρίτης – Γιώργος Μαργαρίτης, Οι
Πόλεμοι, στο «Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα», Επιμ, Χρήστος Χατζηιωσήφ,
Αθήνα 2009, Εκδόσεις Βιβλιόραμα, σ. 174.
[5] Ναταλία Μελά, Παύλος
Μελάς, Αθήνα – Ιωάννινα 1992, Εκδόσεις Δωδώνη, σ.σ. 378-379.
[6] Όπου παραπάνω, σ.
390.
Βασίλης Γεωργάκης
€ « » $ ●▲▼◄►
ΠΗΓΗ://www.babylonia.gr/2018/01/30/poioi-makedonomachoi/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου